Svar: Vedr. uld og børneeksem

29. november 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det er helt rigtigt at man skal være opmærksom på uld og børneeksem. Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos raske børn. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og tørrer derfor meget let ud. Den føles ru og kløende. Derfor vil børn med børneksem godt kunne føle at uldent tøj kradser og klør ekstra meget - de små uldfibre kan irritere huden ekstra.

Børn med børneeksem kan dog godt have stor glæde af uld, netop fordi det hjælper huden med at temperaturregulere, man kan sige at deres hud "bedre kan ånde" og naturligt holdes tør og varm. Man skal generelt være opmærksom på at når man bruger uld, så skal barnet har lidt mindre tøj på og de små prikker eller rødme, man nogle gange kan se på barnets hud ikke skyldes eksem, men skyldes at der har været for mange lag tøj ...

Man ...

Annonce

... kan med fordel vælge en blanding af uld/bomuld. Her vil vævningen ofte være lavet sådan, at bomulden vender ind mod kroppen og ulden er yderst - man kan ikke se det, men det er vævet, så det fungerer sådan. Man kan også købe uld/silke, som fungerer rigtig godt, men som er dyrere. Og derudover kan man sagtens gøre det du foreslår - have bomuld inderst og så f.eks. en trøje af uld yderst. Det har ikke samme effekt som en 100 % ren uld, men det er stadig godt at bruge uld som yderste lag:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle børn med børneeksem vil reagere på lanolinen i ulden. Lanolin er et fedtstof, som udvindes fra fåreuld og det findes i mange forskellige produkter - både i uldundertøj osv. men også i kosmetik, hudplejemidler, sæbe osv. Har man et barn, der reagerer allergisk på lanolin, så skal man naturligvis ikke bruge uld.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor