Svar: Sansegynge
13. november 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Maj
Tak for dit brev :)
Det er helt korrekt at man skal være særligt opmærksom på ophænget af sansegynger, fugleredegynger, motorikgynger, hængekøjer, hængevugger og lignende til børn og det er derfor rigtig godt du skriver :)
Alle disse produkter bliver normalt hængt op i kroge af metal og der er en risiko for at der afgives metalsplinter under brug, når metallet gnides mod hinanden.
Sikkerhedsstyrelsen sendte derfor i oktober 2012 en meddelelse ud om de havde kendskab til 10 episoder, hvor helt små børn havde fået metalsplinter i øjnene - og splinterne kom fra metalophænget.
Derfor skal du tjekke ophænget på den gynge I har. Hvis der er tegn på at metallet bliver slidt og metalstykker gnides af, så bør du kontakte forhandleren og gyngen ikke bruges, før et nyt ophæng uden problemer er produceret.
Sikkerhedsstyrelsen har sendt en skrivelse ud til alle importører og forhandlere af de her produkter. Det forventes at producenterne søger for at gyngerne opfylder produktsikkerhedslovens krav.
Er du i tvivl om jeres gynge opfylder kravene og har et ophæng der kan være problematisk, så kan du altid kontakte producenten, forhandleren eller salgsstedet og spørge.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske