Svar: Sansegynge

13. november 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Maj

Tak for dit brev :)

Det er helt korrekt at man skal være særligt opmærksom på ophænget af sansegynger, fugleredegynger, motorikgynger, hængekøjer, hængevugger og lignende til børn og det er derfor rigtig godt du skriver :)

Alle disse produkter bliver normalt hængt op i kroge af metal og der er en risiko for at der afgives metalsplinter under brug, når metallet gnides mod hinanden.

Sikkerhedsstyrelsen sendte derfor i oktober 2012 en meddelelse ud om de havde kendskab til 10 episoder, hvor helt små børn havde fået metalsplinter i øjnene - og splinterne kom fra metalophænget.

Derfor skal du tjekke ...

Annonce

... ophænget på den gynge I har. Hvis der er tegn på at metallet bliver slidt og metalstykker gnides af, så bør du kontakte forhandleren og gyngen ikke bruges, før et nyt ophæng uden problemer er produceret.

Sikkerhedsstyrelsen har sendt en skrivelse ud til alle importører og forhandlere af de her produkter. Det forventes at producenterne søger for at gyngerne opfylder produktsikkerhedslovens krav.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Er du i tvivl om jeres gynge opfylder kravene og har et ophæng der kan være problematisk, så kan du altid kontakte producenten, forhandleren eller salgsstedet og spørge.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.