Svar: Hovedpude
31. oktober 2012
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Hovedpude anbefales normalt først, når barnet er så gammelt, at det selv kan bede om en pude ... De fleste børn vil kke have behov for en rigtig pude før omkring 2 års alderen, hvor deres hoved er så stort, at det også har behov for støtte om natten. Når vi bruger en hovedpude, så er det altså for at give vores hoved ekstra støtte, når vi sover.
Hvis man bruger pude til de mindste børn, så er der en risiko for at barnet kan blive kvalt af puden og barnet skal også kunne komme af med varmen fra sit hoved. Derudover anbefales det at barnet lejres på et fladt underlag og at man drejer barnets hoved, så barnet ikke får problemer med lejringsbetinget skævhed af kraniet. Hovedpude anbefales normalt derfor aldrig til børn under 1 år.
Jeres datter er 14 måneder nu og et tegn på at barnet har brug for en pude, kan dog være det du oplever, at hun begynder at lægge sit hoved på en bamse, en dyne eller anden forhøjning og på den måde viser at hun synes det er dejligt med lidt støtte til hovedet ..
Hvis I skønner at hun, trods det at hun ikke er så gammel, har brug for en pude og dermed lidt støtte til hovedet, så er det vigtigt at I vælger at give hende en meget flad og blød babypude.
Den skal være lille, beregnet til baby/børn og ikke være for tyk ...
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske