Svar: Hovedpude

31. oktober 2012

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Hovedpude anbefales normalt først, når barnet er så gammelt, at det selv kan bede om en pude ... De fleste børn vil kke have behov for en rigtig pude før omkring 2 års alderen, hvor deres hoved er så stort, at det også har behov for støtte om natten. Når vi bruger en hovedpude, så er det altså for at give vores hoved ekstra støtte, når vi sover.

Hvis man bruger pude til de mindste børn, så er der en risiko for at barnet kan blive kvalt af puden og barnet skal også kunne komme af med varmen fra sit hoved. Derudover anbefales det at barnet lejres på et fladt underlag og at man drejer barnets hoved, så barnet ikke får problemer med ...

Annonce

... lejringsbetinget skævhed af kraniet. Hovedpude anbefales normalt derfor aldrig til børn under 1 år.

Jeres datter er 14 måneder nu og et tegn på at barnet har brug for en pude, kan dog være det du oplever, at hun begynder at lægge sit hoved på en bamse, en dyne eller anden forhøjning og på den måde viser at hun synes det er dejligt med lidt støtte til hovedet ..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I skønner at hun, trods det at hun ikke er så gammel, har brug for en pude og dermed lidt støtte til hovedet, så er det vigtigt at I vælger at give hende en meget flad og blød babypude.

Den skal være lille, beregnet til baby/børn og ikke være for tyk ...

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt