Svar: Behøver man skifte til større sut?
11. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Natasja
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt anbefales det at man skifter til en sut, der passer til barnets størrelse, i takt med at barnet vokser. I følge producenterne af sutter, så er der en grund til at sutterne skifter størrelse i takt med barnet alder, ofte ændrer sutterne også lidt facon. Det handler om at sutterne til de yngste børn ofte er lavet, så faconen minder om bryst eller flaske. Måden barnet sutter på bryst, flaske eller narresut skal være så ens som muligt.
Hos de lidt større børn vil sutten ofte have en facon, der træner barnet i at lukke læberne mere sammen, hvilket er vigtigt i forhold til at skulle spise skemad. Og hos de endnu større børn vil sutten kunne have en anden hårdhedsgrad, være lavet af et lidt andet materiale osv. som stimulerer barnets mund på en ny måde. Både for at lære barnet at trække vejret gennem næsen i stedet for gennem munden og også for at påvirke mundhulens udvikling i forhold til sprog osv.
Når det er sagt, så er der dog børn, der ikke vil skifte sut, men som kun vil bruge en størrelse sut - og man kan jo ikke tvinge barnet til en sut, som barnet ikke vil have. Du skal naturligvis overveje om det skyldes tilvænning og at hun bare skal have lidt tid, eller om det er direkte ubehageligt for hende med en større sut. Det er bedre at hun får en sut - også selvom den er lille - end at hun begynder at sutte på sin tommelfinger i mangel på bedre ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske