Svar: Bæresele og overtøj
19. marts 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - du kan faktisk bruge begge typer af dragter ...
Uld bruges ofte i de måneder der slutter på "r": September, oktober, november, december, januar, februar - og det vil sige at nu, hvor vi er i marts, så er vi ude over uldmåneden, hvad dette gælder. MEN, uld kan stadig være en rigtig god idé - og jeg kan godt følge dig i at en heldragt i uld, ville være en god mulighed også selvom vi er i måneder der ikke ender på "r" :)
Uld har den fordel at det kan transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme og selvom barnet sveder, så vil barnet fortsat blive holdt varm og tør. Uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.
Det er dog også sådan at børn er forskellige og derfor har de det også forskelligt med varme. Nogle børn har brug for at være pakket ekstra ind, de fryser tit, er måske ofte forkølede og småskranter lidt, andre børn har det i forvejen rigtig varmt og smider tøjet så snart de kan komme til det og de behøver måske ikke tøj i uld - selvom ulden kan hjælpe med at regulere varmen.
Og her kunne en fleece dragt være en god idé at bruge. Fordelen ved fleece er at det er blødt og behageligt at have på og det giver en god varme til barnet, det virker luftigt og derfor også varmt. Fleece er et kunststof, ofte polyester, hvilket gør at det også kan virke svedtransporterende og det tørrer forholdsvist hurtigt.
Du kan i princippet have glæde af begge typer af dragter - om du vælger en fleece-dragt eller en uld-dragt må her være et spørgsmål om, hvad du selv er mest til, begge dele kan bruges til formålet :)
Og ja - din dreng må gerne sidde med fronten udad i sin bæresele, så han kan se, hvad der sker omkring jer :) Falder han i søvn undervejs, bør du dog vende ham om, så han kan hvile ansigtet på din brystkasse eller allerhelst, sørge for at han kan komme ned at ligge i sin barnevogn ..
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske