Svar: Bæresele og overtøj

19. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev - du kan faktisk bruge begge typer af dragter ...

Uld bruges ofte i de måneder der slutter på "r": September, oktober, november, december, januar, februar - og det vil sige at nu, hvor vi er i marts, så er vi ude over uldmåneden, hvad dette gælder. MEN, uld kan stadig være en rigtig god idé - og jeg kan godt følge dig i at en heldragt i uld, ville være en god mulighed også selvom vi er i måneder der ikke ender på "r" :)

Uld har den fordel at det kan transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme og selvom barnet sveder, så vil barnet fortsat blive holdt varm og tør. Uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.

Det er dog også sådan at børn er forskellige og derfor har de det også forskelligt med varme. Nogle børn har brug for at være pakket ekstra ind, de fryser tit, er måske ofte forkølede og småskranter lidt, ...

Annonce

... andre børn har det i forvejen rigtig varmt og smider tøjet så snart de kan komme til det og de behøver måske ikke tøj i uld - selvom ulden kan hjælpe med at regulere varmen.

Og her kunne en fleece dragt være en god idé at bruge. Fordelen ved fleece er at det er blødt og behageligt at have på og det giver en god varme til barnet, det virker luftigt og derfor også varmt. Fleece er et kunststof, ofte polyester, hvilket gør at det også kan virke svedtransporterende og det tørrer forholdsvist hurtigt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan i princippet have glæde af begge typer af dragter - om du vælger en fleece-dragt eller en uld-dragt må her være et spørgsmål om, hvad du selv er mest til, begge dele kan bruges til formålet :)

Og ja - din dreng må gerne sidde med fronten udad i sin bæresele, så han kan se, hvad der sker omkring jer :) Falder han i søvn undervejs, bør du dog vende ham om, så han kan hvile ansigtet på din brystkasse eller allerhelst, sørge for at han kan komme ned at ligge i sin barnevogn ..

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor