Svar: Brugt lift
9. februar 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Jeg har ikke kunne finde nogle faste retningslinjer om ligepræcis genbrug af lift. De generelle retningslinjer går på, at hvis det kan vaskes ved mindst 60 grader, så kan det genbruges.
De større ting som barnevogn, lift, puslebord, vugge, seng, kravlegård, høj stol, autostol osv. vil de fleste forældre naturligt genbruges. Det er meget dyrt, hvis alt skal skiftes ud. De forskellige dele skal naturligvis rengøres, så man er sikker på at der ikke er støv, skimmelsvamp, dyrehår eller lignende, der kan være medvirkende årsag til at den lille ny får allergi. I kan vaske inderside af barnevognen med et almindeligt miljøvenligt vaskemiddel og det samme kan I måske gøre med liften ...
Jeg synes det må komme an på et individuelt skøn. Hvis liften har stået tørt og ser fin ud, så kan I rengøre den så godt det nu er muligt. Hvis den derimod virker skjoldet, ser ud til at have fået fugt, har skimmelsvamp eller lignende på sig eller virker meget støvet og beskidt, så bør I købe en ny.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske