Svar: Arve madrasser?

5. februar 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Mette

Når man anbefaler at børn får ny madras, så er det fordi der kan samler sig en masse støv og bakterier i en madras. Jeres ældste datter har måske savlet og tisset på sin madras og selvom dette er tørret af og vasket, så vil der stadig være en masse skidt gemt i madrassen.

Nogle madrasser tåler vask ved 60 grader. Det gælder f.eks. madrasser i lift og barnevogn og hvis madrassen vaskes ved denne temperatur, så burde der ikke være problemer. I det hele taget kan dyner, puder, betræk osv. genbruges, hvis det kan vaskes ved mindst 60 grader. så behøver du ikke udskifte det hele - det kan jo blive lidt af en dyr forretning så at få flere børn ... En vask ved 40 grader halverer kun antallet af støvmider, og fjerner dem således ikke.

Nogle sætter den grænse at madrassen ikke må være mere end 3 år gammel ...

En madras i en tremmeseng kan naturligt nok ikke gå i en vaskemaskine på grund af størrelsen og nogle ville derfor give det råd, at sende madrassen til rensning. Og jeg vil her lige nævne, at det anbefales ikke. Forbrugerstyrelsen skriver direkte, at det frarådes at rense sengetøj til ...

Annonce

... småbørn, da der kan være rester af rensevæsken tilbage i dynen, og det er meget sundhedsskadeligt at sove med en dyne, der afgiver dampe fra rensevæske. Den eneste undtagelse er, hvis man bruger en dyne af uld.

Nogle siger at man kan udnytte frostvejret som vi har i øjeblikket. Man kan lægge madrasser, dyner osv. ud på et havebord fordi frosten vil gøre at husstøvmiderne dør. Dette anbefales heller ikke. Husstøvmider kan godt dø af frost, men midens krop og ekskrementer kan stadig være i madrassen eller dynen og vil derfor stadig kunne give barnet allergi.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt forstå din begrundelse med at hvis det er okay at anvende madrassen to år mere til jeres ældste datter, kan den så ikke også anvendes til den lille baby ... Og hos jer er der tale om en dyr og lækker madras og du fortæller også at I har en topmadras øverst .. Kan top-madrassen evt. vaskes i maskinen ved 60 grader .. ?

Om I vil genbruge jeres madrasser eller ej, er nødt til at være et individuelt skøn. De officielle anbefalinger er dog, at madrasser bør skiftes, hvis de ikke kan vaskes ved 60 grader.

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor