Svar: Arve madrasser?
5. februar 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Når man anbefaler at børn får ny madras, så er det fordi der kan samler sig en masse støv og bakterier i en madras. Jeres ældste datter har måske savlet og tisset på sin madras og selvom dette er tørret af og vasket, så vil der stadig være en masse skidt gemt i madrassen.
Nogle madrasser tåler vask ved 60 grader. Det gælder f.eks. madrasser i lift og barnevogn og hvis madrassen vaskes ved denne temperatur, så burde der ikke være problemer. I det hele taget kan dyner, puder, betræk osv. genbruges, hvis det kan vaskes ved mindst 60 grader. så behøver du ikke udskifte det hele - det kan jo blive lidt af en dyr forretning så at få flere børn ... En vask ved 40 grader halverer kun antallet af støvmider, og fjerner dem således ikke.
Nogle sætter den grænse at madrassen ikke må være mere end 3 år gammel ...
En madras i en tremmeseng kan naturligt nok ikke gå i en vaskemaskine på grund af størrelsen og nogle ville derfor give det råd, at sende madrassen til rensning. Og jeg vil her lige nævne, at det anbefales ikke. Forbrugerstyrelsen skriver direkte, at det frarådes at rense sengetøj til småbørn, da der kan være rester af rensevæsken tilbage i dynen, og det er meget sundhedsskadeligt at sove med en dyne, der afgiver dampe fra rensevæske. Den eneste undtagelse er, hvis man bruger en dyne af uld.
Nogle siger at man kan udnytte frostvejret som vi har i øjeblikket. Man kan lægge madrasser, dyner osv. ud på et havebord fordi frosten vil gøre at husstøvmiderne dør. Dette anbefales heller ikke. Husstøvmider kan godt dø af frost, men midens krop og ekskrementer kan stadig være i madrassen eller dynen og vil derfor stadig kunne give barnet allergi.
Jeg kan godt forstå din begrundelse med at hvis det er okay at anvende madrassen to år mere til jeres ældste datter, kan den så ikke også anvendes til den lille baby ... Og hos jer er der tale om en dyr og lækker madras og du fortæller også at I har en topmadras øverst .. Kan top-madrassen evt. vaskes i maskinen ved 60 grader .. ?
Om I vil genbruge jeres madrasser eller ej, er nødt til at være et individuelt skøn. De officielle anbefalinger er dog, at madrasser bør skiftes, hvis de ikke kan vaskes ved 60 grader.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske