Svar: Vil ikke holde i hånden, gå-sele?

22. januar 2012

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

For 40 år siden var gå-seler meget brugt, men så forsvandt de ud af markedet i en årrække. De er dog blevet mere og mere populære igen, især i udlandet, men også herhjemme ser jeg nu en gang imellem børn i gå-seler og for 10 år siden, så jeg ingen ...

Men er det godt? - Både ja og nej ...

Som udgangspunkt så er det godt, hvis man kan lære sit barn at holde i hånd og lytte efter hvad mor og far siger. Og det er vores ansvar som forældre, at sikre at barnet ikke kan løbe sin vej og komme til skade.

Jeres datter SKAL holde i hånd, når I går langs trafikerede veje og gader eller når I krydser en vej - og hvis hun ikke vil holde i hånd, så må hun enten bæres (også selvom hun sparker) eller placeres i sin klapvogn (også selvom hun protesterer), når det handler om trafik og sikkerhed.

Og en gå-sele må ikke forhindre at hun lærer dette ... og det er her problemet måske opstår. For det nytter ikke noget at man giver sit barn en gå-sele på og lader barnet løbe rundt i den radius selen nu tillader, man skal jo stadig lærer sit barn reglerne i trafikken og når mor og far siger "stop!" ja så stopper man og når mor og far siger "du skal holde mig i ...

Annonce

... hånden", så holder man i hånden. Gå selen må ikke udelukke at man lærer sit barn dette.

Modsat, så kan en gå-sele også nogle gange være praktisk, fordi den jo netop giver barnet en sikkerhedsradius og man kan ikke være sikker på om et barn på din datters alder pludselig løber og bliver kørt ned ... Det går lynende hurtigt nogle gange. Det kan være dejligt og også sundt for barnet at kunne gå selv og netop lære barnet at gå rundt i stedet for altid at blive transporteret i en klapvogn .. men igen, som udgangspunkt er det jo stadig bedre at lære sit barn, at "når vi er trafikerede steder, så skal du sidder i din vogn, men når vi er steder, hvor der er masser af mulighed for at løbe rundt og lege, så kan du gøre det" og ikke lærer barnet at det altid bare kan løbe rundt i sin sele ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som du kan høre er jeg ikke den store fortaler for gå-seler, men jeg kan godt forstå at man nogle gange kan synes at det kan være en idé - simpelthen fordi børn meget hurtigt kan komme til skade og det er en sikkerhed at bruge en gå-sele trafikerede steder, det kan man nok ikke komme uden om ... men barnet skal stadig lære regler.

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte