Svar: Kravlesko eller bare fødder
5. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Til de mindste børn, som stadig kun kryber, triller og bevæger sig hen over gulvet på maven, vil jeg normalt anbefale bare tæer, strømper eller et par små skindsutsko som fuzzies, melton skindfutter, tinyzone skindfutter lignende. De små skindfutter kan holde barnets fødder varme, men kan også hjælpe barnet med at støde fra og få skubbet sig frem, så barnet lærer at krybe. Især hvis man har trægulv uden tæppe ...
Når børn begynder at rejse sig og gå rundt ved møblerne, vil det være rigtig godt med samme type skridsikre sutsko eller mere rigtige kravlesko, som sikrer at barnet står fast og ikke glider på gulvet.
Når barnet bliver større og begynder at gå mere omkring, kommer ud, leger i sandkasse, går og kravler på græsset osv. så vil det være godt med et par rigtige sko. Det vil sige sko med vandtætte såler og dermed også sko, som naturligt bliver lidt hårdere i sålen - men som dog stadig skal kunne bøjes forholdsvis let mellem tommel og pegefinger.
Derudover bør der være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at barnet risikerer at glide frem i den. Samtidig skal den dog være så bred, at der er plads til tæerne og hele fodens bredde. Det er altså vigtigt at fod og sko passer sammen, hvis foden glider i skoen er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast.
Det er en god idé at vælge sko med snørebånd eller velcrolukning, fordi det giver mulighed for at stramme skoen fast om foden, så den netop sidder godt. Skoen må derudover ikke veje for meget, barnet skal let kunne løfte sine fødder.
De sko man vælger skal altså være fleksible i sålen samtidig med at de giver barnets fod den rigtige støtte.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske