Svar: Bumbo-stol
22. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Margit
Som udgangspunkt skal børn ikke sidde, men skal så vidt muligt ligge ned - og når de er vågne, skal de ligge på maven. Det er fra maveliggende stilling at børn får styrke i ryg og nakke og bliver i stand til at sidde. Det er også fra maveliggende stilling at børn lærer at krybe og kravle ...
Generelt sidder børn alt for meget og det er ikke godt for dem. I princippet bør børn ikke sidde før de kan, et barn som ikke rent fysisk er stærk nok i kroppen til at sidde selv, bør ikke sidde holdt af puder eller andet.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i en høj stol. Man må her kigge på barnet og barnet vil normalt kunne sidde med rank ryg i nogle minutter og vil herefter krumme i ryggen, falde til siden eller forover. Når et barn ikke er i stand til at sidde med rank ryg, når et barn tilter og mister balancen, så skal det ud af den høje stol og lægges på maven. Omkring 6 måneders alderen kan barnet altså sidde i en høj stol imens det får skemad og herefter ned på gulvet igen ...
Det samme gælder brug af Bumbo-stol. Jeg ved godt at producenten (bumbobabyseat.com) skriver at den kan bruges så snart barnet er i stand til at holde sit hoved (6 weeks to 14 months) - men det er ikke gavnligt for barnets motoriske udvikling, snarere tværtimod.
Jeg vil ikke anbefale den til et barn under 6 måneder og at bruge den som producenten skriver som "et ekstra sæt hænder / Bumbo Baby Seat is definitely the extra set of hands you have always been looking for" og nu med bord til der "giver forældre en pause fordi babyer ønsker at sidde i bumbostolen lægere / gives parents a break because babies want to stay in the Bumbo Seat longer" ... det går altså ikke.
Bumbostolen kan bruges som en høj stol, men hvor man kan se et formål med at barnet kan sidde tæt ved jordet. Det kan f.eks. være i sandkassen .. I DK er jorden i mange måneder kold, fugtig osv. og i dagplejen, hvor børnene kan sidde sammen i sandkassen i en bumbostol og hvor dagplejer måske har brug for et par ekstra hænder, kan jeg se at den har værdi. Her vil den kunne beskytte børn mod træk og kulde og vil være helt fin at bruge.
Men stole skal ikke bruges som babysittere - heller ikke selvom det har vundet priser :) Så mit råd er, brug den som supplement til den høje stol, når din dreng når en alder, hvor han kan sidde selv og brug den så især til at udnytte muligheden for at være ude lidt længere (altså måneder i året), der hvor jorden ofte vil være lige på grænsen til at være for kold og hvor du er i tvivl om det er okay bare at sidde på et tæppe - dér er den fin :)
Håber du kan bruge min mening lidt videre ...
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske