Svar: Køresyge - 6 mdr.

13. oktober 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres dreng græder og er ked af at køre bil, fordi han bliver køresyg. Det er rigtig fint, at I har fundet ud af, at det er her problemet ligger, og det er også nogle rigtig gode ting, I har forsøgt jer med...

Prøv at lægge mærke til, hvordan han reagerer, når I kører i bilen. De første tegn på køresyge vil ofte være, at han begynder at svede mere især på panden, han bliver rød i hovedet til at starte med og efterfølgende bliver han bleg. Herefter vil han ofte begynde at sidde og synke sit spyt - og så kaster han op.... Det kan derfor være en god idé at stoppe bilen, allerede når I ser disse tegn, eller I kan åbne vinduet og få lidt luft ind til ham eller forsøge at få ham til at kikke frem og ud, hjælpe ham med at se sig lidt omkring, så I måske kan forebygge, at det udvikler sig videre...

Det er dog naturligt svært med små børn... og det lyder som om, at I allerede har forsøgt det hele. Han er nok for lille til at få medicin mod køresyge, det må I tale med lægen omkring. Alternativet er et seaband, som I allerede forsøger...

Det er godt, hvis I kan køre små ture, hvor han kan sidde ved siden af en af jer, blive afledt og underholdt og opleve ikke at blive dårlig. Så I holder fast i, at det at køre bil ikke nødvendigvis er forbundet med noget ubehageligt, men kan være okay...

Med hensyn til autostol, så vil de autostole som går fra vægtklasse 9-18 kg ...

Annonce

... findes både bagudvendt og fremadvendt, og generelt gælder, at barnet bør sidde i en bagudvendt autostol så længe som muligt. Det handler om sikkerhed.

Når barnet sidder bagudvendt, så er barnets hoved og nakke bedre beskyttet ved en frontalkollision i forhold til en fremadvendt. Det er dog ikke sådan, at en bagudvendt autostol så også er det bedste valg, hvis man har en sidekollision... TÆNK tester jævnligt autostole:)

I skal vurdere ud fra mange forskellige ting, når I vælger autostol, og hvis I mener, at det vil være bedre for jeres dreng at vende fremad, fordi han så ikke bliver køresyg, så kan det være et godt valg for jer. Det spiller naturligt også ind, hvilken bil I har, hvilken stol I vælger - nogle gange kan børn godt sidde bagudvendt og stadig kikke ud af vinduerne. Andre gange har de betydeligt mere udsyn, hvis de sidder fremadvendt... Der findes også biler, som har Isofix, hvilket giver andre valgmuligheder... Der findes f.eks. også autostole, som er vendbare. Det vil sige, at autostolen kan drejes og vende fremad I takt med, at han bliver større.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der er, så vidt jeg ved, kommet nogle nye anbefalinger, som lyder, at børn så vidt muligt bør sidde bagudvendt, til de er 15 måneder, også selvom de i princippet kan vende fremad, fra de vejer minimum 9 kg (svarende til gns. 9 mdr)...

I kan læse mere om autostole og anbefalinger på autostol.dk

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor