Svar: Køresyge - 6 mdr.
13. oktober 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres dreng græder og er ked af at køre bil, fordi han bliver køresyg. Det er rigtig fint, at I har fundet ud af, at det er her problemet ligger, og det er også nogle rigtig gode ting, I har forsøgt jer med...
Prøv at lægge mærke til, hvordan han reagerer, når I kører i bilen. De første tegn på køresyge vil ofte være, at han begynder at svede mere især på panden, han bliver rød i hovedet til at starte med og efterfølgende bliver han bleg. Herefter vil han ofte begynde at sidde og synke sit spyt - og så kaster han op.... Det kan derfor være en god idé at stoppe bilen, allerede når I ser disse tegn, eller I kan åbne vinduet og få lidt luft ind til ham eller forsøge at få ham til at kikke frem og ud, hjælpe ham med at se sig lidt omkring, så I måske kan forebygge, at det udvikler sig videre...
Det er dog naturligt svært med små børn... og det lyder som om, at I allerede har forsøgt det hele. Han er nok for lille til at få medicin mod køresyge, det må I tale med lægen omkring. Alternativet er et seaband, som I allerede forsøger...
Det er godt, hvis I kan køre små ture, hvor han kan sidde ved siden af en af jer, blive afledt og underholdt og opleve ikke at blive dårlig. Så I holder fast i, at det at køre bil ikke nødvendigvis er forbundet med noget ubehageligt, men kan være okay...
Med hensyn til autostol, så vil de autostole som går fra vægtklasse 9-18 kg findes både bagudvendt og fremadvendt, og generelt gælder, at barnet bør sidde i en bagudvendt autostol så længe som muligt. Det handler om sikkerhed.
Når barnet sidder bagudvendt, så er barnets hoved og nakke bedre beskyttet ved en frontalkollision i forhold til en fremadvendt. Det er dog ikke sådan, at en bagudvendt autostol så også er det bedste valg, hvis man har en sidekollision... TÆNK tester jævnligt autostole:)
I skal vurdere ud fra mange forskellige ting, når I vælger autostol, og hvis I mener, at det vil være bedre for jeres dreng at vende fremad, fordi han så ikke bliver køresyg, så kan det være et godt valg for jer. Det spiller naturligt også ind, hvilken bil I har, hvilken stol I vælger - nogle gange kan børn godt sidde bagudvendt og stadig kikke ud af vinduerne. Andre gange har de betydeligt mere udsyn, hvis de sidder fremadvendt... Der findes også biler, som har Isofix, hvilket giver andre valgmuligheder... Der findes f.eks. også autostole, som er vendbare. Det vil sige, at autostolen kan drejes og vende fremad I takt med, at han bliver større.
Der er, så vidt jeg ved, kommet nogle nye anbefalinger, som lyder, at børn så vidt muligt bør sidde bagudvendt, til de er 15 måneder, også selvom de i princippet kan vende fremad, fra de vejer minimum 9 kg (svarende til gns. 9 mdr)...
I kan læse mere om autostole og anbefalinger på autostol.dk
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske