Svar: Autostol - græder og skriger

8. juni 2017

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er virkelig frustrerende, at jeres dreng altid har været så ked af at sidde i sin autostol og græder og skriger... Det gør det jo alt andet lige lidt svært at komme nogen steder, for han skal være i autostol - I bør under ingen omstændigheder lade ham rejse sig og kravle rundt i bilen.

I skal sikre jer, at autostolen passer til ham. Jeg ved ikke, hvilken type autostol I har valgt, men måske er der behov for, at han får en ny model... Evt. en af dem der passer fra 9-18 kg, som ofte er en lidt større stol... Det kan måske være rarere for ham...

Selerne skal sidde tæt, men ikke for stramt. Selerne skal justeres i takt med, at han vokser, så de hele tiden passer til ham.

Det er også vigtigt, at han ikke har for meget tøj på. Både fordi det kan gøre, at han føler sig mere "presset" i stolen, men også fordi han meget let kan få det for varmt - og hans protester kan netop handle om, at han let bliver for varm og føler sig overophedet, når han sidder i stolen.

Kan han have tendens til at blive køresyg? Det kan også være forklaringen på, at han protesterer, hvis han får kvalme og føler sig dårlig... Prøv at lægge mærke til om han begynder at svede mere især på panden, bliver han rød i hovedet til at starte med og efterfølgende bleg, begynder han at sidde og synke ...

Annonce

... sit spyt... Det kan være tegn på køresyge - de første tegn før han ofte vil begynde at kaste op...

Der findes medicin mod køresyge/transportsyge - I kan spørge på apoteket, om de har noget som de vil anbefale til så lille et barn. Alternativet kan være at forsøge et akupressur-armbånd, der trykker på et bestemt sted på håndledet, som skulle kunne forebygge køresyge... disse armbånd anbefales ofte fra 3 år, men man kan jo være nødt til at forsøge sig...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt, at I hjælper ham med at kunne kikke ud, se sig omkring - det vil også afhjælpe evt. køresyge. Afledning i form af legetøj, et spejl så han kan se sig selv, noget I kan trykke på, som spiller en melodi eller lignende kan være en idé. I kan evt. købe en holder med små lommer, som kan sættes på sædet foran ham, hvori der kan være små ting, som I kan tage ud, og han kan kikke på, blive underholdt med...

Det vil være godt, hvis I kan køre små ture, hvor han sidder ved siden af en af jer, bliver afledt og underholdt - og ikke når at blive dårlig. Så han gradvist lærer, at det er okay at køre en tur. Også gerne små ture, hvor der sker noget godt, når turen er overstået, så han forbinder det at skulle ud at køre med noget der slutter rigtig rart...

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor