Svar: Rejse og klapvogn
2. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og dine søde ord om mit virke :)
Det lyder skønt med en 3 ugers rejse, og naturligvis kan I tage jeres dreng med. Det kræver dog at rejsen bliver en del på hans præmisser, og der vil være lidt hensyn, som I er nødt til at tage :)
For det første vil han i en alder af 5.5 måned og tre uger frem nok begynde at have behov for lidt mere skemad. Han er jo så småt igang, så på det tidspunkt vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at følge en nogenlunde ens dagsrytme, hvor han måske tilbydes skemad 3 gange dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad. Det betyder, at I bor bo et sted, hvor I har mulighed for at lave lidt mad til ham, I skal sikre jer, at der er rent drikke vand (måske købe vand på flaske) osv. Da I også giver flaske, bør I koge vandet i flasken, når I er ude at rejse, så I bør medbringe en el-koger til rejsebrug, hvis ikke det findes, hvor I bor - og medbringe en rejseadaptor...
Han vil i den alder have brug for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen - og det er vigtigt, at han har mulighed for at sove nogenlunde som han plejer og som han viser behov for :) Om en klapvogn kan bruges afhænger helt af typen af klapvogne - der fås jo mange forskellige typer, til mange priser og i mange kvaliteter.
En god klapvogn med solide hjul, et sæde, der er komfortabelt at ligge i, og som kan lægges helt ned, så han ligger fladt vil være rigtig godt. Der bør også være god affjedring, hvis I skal bevæge jer meget rundt på ujævnt terræn, han må ikke ligge og få stød op i ryggen, når han ligger i vognen... Er vognen god, lavet i et materiale, hvor han også kan "ånde" og ikke ligger og koger (alt efter hvor varmt det er, der hvor I skal hen), så kan I fint tage på ture og lade ham sove sine lure i den.
En mindre komfortabel klapvogn, som en helt simpel paraplyklapvogn vil jeg ikke umiddelbart anbefale, når han ikke er ældre. Selvom den kan klappes sammen og ikke fylder særlig meget, så vil den ikke støtte ham nok, og han vil sandsynligvis ikke være ret glad for at ligge i den særligt længe af gangen. Han risikerer også at få stød op i ryggen, fordi affjedringen ikke er god.. Denne type klapvogn fungerer bedst til museumsbesøg og til at komme de lidt større børn i, når de bliver trætte i deres små ben og har brug for en pause...
Nogle paraplyklapvogne kan først bruges fra barnet er 6-8 måneder gammel og kan sidde selv. Producenterne bør oplyse dette i deres beskrivelse af modellen. Andre paraplyklapvogne kan bruges tidligere, de har god støtte og et ryglæn, der kan slås ned, er fint affjedret osv.
I må ud og se i lidt forretninger for at finde ud af, hvad der kan bruges til jeres rejse, og som kan passe til jeres drengs alder og behov for at sove i vognen flere gange dagligt. Samtidig med, at den jo skal kunne klappes sammen og ikke må fylde for meget, hvis I skal have den med hjemmefra... Det kan også nogle gange svare sig at købe brugt for I kan godt risikere, at der går noget i stykker under flyrejsen.. desværre...
Håber at I kan bruge dette lidt videre - og rigtig god rejse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske