Svar: Rejse og klapvogn

2. marts 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære du

Tak for dit brev og dine søde ord om mit virke :)

Det lyder skønt med en 3 ugers rejse, og naturligvis kan I tage jeres dreng med. Det kræver dog at rejsen bliver en del på hans præmisser, og der vil være lidt hensyn, som I er nødt til at tage :)

For det første vil han i en alder af 5.5 måned og tre uger frem nok begynde at have behov for lidt mere skemad. Han er jo så småt igang, så på det tidspunkt vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at følge en nogenlunde ens dagsrytme, hvor han måske tilbydes skemad 3 gange dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad. Det betyder, at I bor bo et sted, hvor I har mulighed for at lave lidt mad til ham, I skal sikre jer, at der er rent drikke vand (måske købe vand på flaske) osv. Da I også giver flaske, bør I koge vandet i flasken, når I er ude at rejse, så I bør medbringe en el-koger til rejsebrug, hvis ikke det findes, hvor I bor - og medbringe en rejseadaptor...

Han vil i den alder have brug for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen - og det er vigtigt, at han har mulighed for at sove nogenlunde som han plejer og som han viser behov for :) Om en klapvogn kan bruges afhænger helt af typen af klapvogne - der fås jo mange forskellige typer, til mange priser og i mange kvaliteter.

En god klapvogn med solide hjul, et sæde, der er komfortabelt at ligge i, og som kan lægges helt ned, så han ligger fladt vil være rigtig godt. Der bør også være god affjedring, hvis I skal bevæge jer meget rundt på ujævnt terræn, han må ikke ligge og ...

Annonce

... få stød op i ryggen, når han ligger i vognen... Er vognen god, lavet i et materiale, hvor han også kan "ånde" og ikke ligger og koger (alt efter hvor varmt det er, der hvor I skal hen), så kan I fint tage på ture og lade ham sove sine lure i den.

En mindre komfortabel klapvogn, som en helt simpel paraplyklapvogn vil jeg ikke umiddelbart anbefale, når han ikke er ældre. Selvom den kan klappes sammen og ikke fylder særlig meget, så vil den ikke støtte ham nok, og han vil sandsynligvis ikke være ret glad for at ligge i den særligt længe af gangen. Han risikerer også at få stød op i ryggen, fordi affjedringen ikke er god.. Denne type klapvogn fungerer bedst til museumsbesøg og til at komme de lidt større børn i, når de bliver trætte i deres små ben og har brug for en pause...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle paraplyklapvogne kan først bruges fra barnet er 6-8 måneder gammel og kan sidde selv. Producenterne bør oplyse dette i deres beskrivelse af modellen. Andre paraplyklapvogne kan bruges tidligere, de har god støtte og et ryglæn, der kan slås ned, er fint affjedret osv.

I må ud og se i lidt forretninger for at finde ud af, hvad der kan bruges til jeres rejse, og som kan passe til jeres drengs alder og behov for at sove i vognen flere gange dagligt. Samtidig med, at den jo skal kunne klappes sammen og ikke må fylde for meget, hvis I skal have den med hjemmefra... Det kan også nogle gange svare sig at købe brugt for I kan godt risikere, at der går noget i stykker under flyrejsen.. desværre...

Håber at I kan bruge dette lidt videre - og rigtig god rejse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"