Svar: Baby og bil
20. november 2016
Alder:
5 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev :)
Nogle børn elsker at køre i bil og sover med det samme motoren startes - og andre børn bryder sig bestemt ikke om det. Desværre hører jeres datter til en af de børn, som ikke rigtig kan lide bilen, og det kan der være flere grunde til...
Du skal være opmærksom på at jeres autostol passer til jeres datter i størrelsen. Det er vigtigt at selerne ikke strammer, måske skal de løsnes lidt. Har I en krans ved hovedet? Så skal den nok fjernes... Måske er hun fysisk ved at være så stor, at hun godt kan bruge en autostol, der passer til en anden vægtklasse...
Generelt er det vigtigt med en god autostol, hvor du fornemmer, at hun kan sidde godt :) Mange forældre fortæller faktisk, at problemet forsvandt samtidig med, at de skiftede autostol... om det så skyldes autostol eller at barnet er blevet ældre kan være svært at vide :)
Du skal også være opmærksom på, at hun skal kunne komme af med varmen. Nogle børn græder i bilen, fordi de får det for varmt. Derfor skal hun måske blot sidde med en trøje og ikke en jakke om sig, måske har hun brug for noget lidt lettere og blødere tøj, så hun ikke føler at tøjet strammer og generer...
Nogle børn har stor glæde af at føle sig puttet, når de sidder i autostolen. Det kan gøre, at de slapper mere af, fordi de netop føler sig mere omsluttet og "holdt". Der findes f.eks. cuddle putteposen, se cuddle.dk
Det er også en rigtig god idé, hvis I kan køre, når hun alligevel skal sove. Det vil sige, at du kan skifte hende, give hende mælk og derefter så sætte hende i autostolen og komme af sted - så hun er mæt, træt og parat til at falde i søvn.
Nogle har glæde af at tage autostolen ind og placere hende i stolen indenfor og derefter bære hende ud i bilen. For andre fungerer det bedre, at bære hende ud i bilen, sætte hende i stolen og så køre af sted...
Nogle forældre gør også det, at de bruger lidt tid på blot at vænne barnet til at være i austolen i bilen, sætter sig ud i bilen og prøver at opholde sig lidt der, for på den måde gradvist at vænne barnet til det. Stille og roligt starte motoren og lade barnet vænne sig til det, for derefter begynde at køre mindre ture, så barnet finder ud af, at det er okay og ikke farligt...
Det vil ofte også være godt, hvis den ene af jer forældre kan sidde hos hende, snakke lidt med hende, underholde hende, hjælpe hende med at skifte stilling undervejs på turen, ved lige at lægge en hånd ind under blenumsen og løfte hende lidt op, så hun ikke sidder fastspændt i samme stilling hele tiden. Ligesom I kan forsøge at aflede og underholde lidt med legetøj, sang osv.... Desværre hjælper underholdning ikke særlig meget i denne alder, hvis hun først er blevet ked af det...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg tør næsten godt love dig, at det ikke varer ved. Det stopper på et tidspunkt, men det er rigtig hårdt imens det står på :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske