Svar: Baby og bil

20. november 2016

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Sine

Tak for dit brev :)

Nogle børn elsker at køre i bil og sover med det samme motoren startes - og andre børn bryder sig bestemt ikke om det. Desværre hører jeres datter til en af de børn, som ikke rigtig kan lide bilen, og det kan der være flere grunde til...

Du skal være opmærksom på at jeres autostol passer til jeres datter i størrelsen. Det er vigtigt at selerne ikke strammer, måske skal de løsnes lidt. Har I en krans ved hovedet? Så skal den nok fjernes... Måske er hun fysisk ved at være så stor, at hun godt kan bruge en autostol, der passer til en anden vægtklasse...

Generelt er det vigtigt med en god autostol, hvor du fornemmer, at hun kan sidde godt :) Mange forældre fortæller faktisk, at problemet forsvandt samtidig med, at de skiftede autostol... om det så skyldes autostol eller at barnet er blevet ældre kan være svært at vide :)

Du skal også være opmærksom på, at hun skal kunne komme af med varmen. Nogle børn græder i bilen, fordi de får det for varmt. Derfor skal hun måske blot sidde med en trøje og ikke en jakke om sig, måske har hun brug for noget lidt lettere og blødere tøj, så hun ikke føler at tøjet strammer og generer...

Nogle børn har stor glæde af at føle sig puttet, når de sidder i autostolen. Det kan gøre, at de slapper mere af, fordi de netop føler sig mere omsluttet og "holdt". Der findes f.eks. cuddle putteposen, se cuddle.dk

Det er også en rigtig god idé, hvis I kan køre, ...

Annonce

... når hun alligevel skal sove. Det vil sige, at du kan skifte hende, give hende mælk og derefter så sætte hende i autostolen og komme af sted - så hun er mæt, træt og parat til at falde i søvn.

Nogle har glæde af at tage autostolen ind og placere hende i stolen indenfor og derefter bære hende ud i bilen. For andre fungerer det bedre, at bære hende ud i bilen, sætte hende i stolen og så køre af sted...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle forældre gør også det, at de bruger lidt tid på blot at vænne barnet til at være i austolen i bilen, sætter sig ud i bilen og prøver at opholde sig lidt der, for på den måde gradvist at vænne barnet til det. Stille og roligt starte motoren og lade barnet vænne sig til det, for derefter begynde at køre mindre ture, så barnet finder ud af, at det er okay og ikke farligt...

Det vil ofte også være godt, hvis den ene af jer forældre kan sidde hos hende, snakke lidt med hende, underholde hende, hjælpe hende med at skifte stilling undervejs på turen, ved lige at lægge en hånd ind under blenumsen og løfte hende lidt op, så hun ikke sidder fastspændt i samme stilling hele tiden. Ligesom I kan forsøge at aflede og underholde lidt med legetøj, sang osv.... Desværre hjælper underholdning ikke særlig meget i denne alder, hvis hun først er blevet ked af det...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg tør næsten godt love dig, at det ikke varer ved. Det stopper på et tidspunkt, men det er rigtig hårdt imens det står på :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to