Svar: Forkølelse og flyrejse

8. september 2016

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære forud-bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det lyder super dejligt med en rejse til USA - bare det var mig! :)

Jeg håber, at det allerede går bedre med forkølelsen - det største problem her er nok selve flyveturen, da jeres datter er så lille, at hun ikke kan udligne trykket, og det kan gøre ondt i ørerne, hvis hun så tilmed er forkølet...

Derudover skal du være opmærksom på, hvordan hun har det. Hos voksne og større børn kan man have en helt almindelig forkølelse, men hos de mindst børn kan det give problemer. Det gælder især, hvis barnet får RS-virus. Små børn - det vil sige børn under 3 år, der smittes med denne type forkølelsesvirus, kan få astmatisk bronkitis og hos de allermidste kan det give vejrtrækningsproblemer, fordi snottet lukker for luftvejene... det kan hos især børn under 6 måneder kræve indlæggelse...

De typiske tegn på forkølelse er feber, hoste, og tilstopning af næsen. Efter 1-2 dage løber næsen med klar væske og ofte bliver det tykt og gult eller grønligt. Barnet hoster, nyser, har måske ondt i halsen og har feber. Hos helt små børn kan temperaturen godt nå op på 39-40 grader... Bliver barnet sløv, får svært ved at trække vejret, spiser barnet ...

Annonce

... for sparsomt, drikker barnet ikke nok, tisser barnet ikke nok, så skal I altid kontakte en læge. og er du i tvivl, skal du også altid kontakte lægen - hellere en gang for meget end at lade være :)

Og det gælder også nu, hvor I skal rejse. Hvis jeres datter virker snottet i morgen mandag, og du bliver i tvivl om, hvad det udvikler sig til, så få lige jeres læge til at tjekke hende en ekstra gang og tal med lægen om, hvordan du skal forholde dig.

Det lyder som om, at du tager dig alle de forholdsregler du kan og det er rigtig godt, at du stadig ammer hende - men der er desværre ikke nogen sikkerhed - hun kan stadig godt blive smittet med forkølelse...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til om forkølelsen pludselig bliver værre under flyveturen, så afhænger det meget af, hvor forkølet hun er, når I tager af sted. Har hun ingen symptomer på forkølelse mandag eller tirsdag, så burde hun ikke pludselig klotte fuldstændig til, når I er undervejs.... Forkølelse starter som sagt med klar væske fra næsen, som så bliver tykt efterfølgende.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - og som sagt må du kontakte lægen i morgen, hvis du oplever, at hun viser tegn på forkølelse allerede nu :)

Rigtig god rejse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder