Svar: Kærestetur eller ej!

8. november 2015

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære mor, der gerne vil klones :)

Hvor ville det egentlig være smart - hvis vi lige kunne lave en kloning, så lillepigen ikke skulle føle sig alene...;)

Det lyder rigtig dejligt med et cruise på Oslo-båden og det er rigtig dejligt, at din kæreste vil have dig med og ikke en af sine venner! :) Om det kan lade sig gøre er meget individuelt.

Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at jeres datter skal passes af mormor og morfar, som hun kender rigtig godt. I ses flere gange ugentligt og du fortæller, at hun har masser af tillid til mormor og morfar, samt at hun også er passet af dem tidligere. Det lyder som om, at I har et nært forhold og som om, at dine forældre indgår naturligt i jeres liv og i jeres datters hverdag. Det er af stor betydning, når det skal vurderes, hvorvidt hun kan passes af dem i flere dage...

Børn har naturligt brug for tilknytning til vigtige voksne og her skelner man mellem primære omsorgspersoner og sekundære omsorgspersoner. Du og din kæreste er primære, mormor og morfar er sekundære. Nogle gange kan man dog godt være så meget sammen, at mormor og morfar næsten træder ind som primære omsorgspersoner og det gør naturligt pasningen noget lettere. Da jeres datter kender sin mormor og morfar rigtig godt, vil de derfor naturligt kunne tage over, trøste, berolige, hjælpe hende osv. når mor og far ikke er der.

MEN det betyder ikke, at hun forstår det eller at det er hendes behov. Det er et voksent behov, at tage på ferie uden barnet og hun vil ...

Annonce

... være så lille, at hun ikke vil kunne forstå, hvor I er henne. Hun vil ikke kunne forstå en forklaring, og hun vil heller ikke kunne forholde sig til tid, så hun ved ikke, om I er væk i 4 timer eller i 4 dage - hun oplever "bare", at I er væk. Vil det skade hende? Sandsynligvis ikke, fordi mormor og morfar jo vil være der, passe godt på hende, og de elsker hende højt - men hun vil godt kunne reagere på det. Hun vil naturligt kunne blive rigtigt ked af det, vil kunne savne dig osv. uden at hun med ord kan forklare, at det er svært for hende - og hvis du tager af sted, så skal du være forberedt på, at hun måske afviser dig, når du kommer hjem.

Hun vil godt kunne protestere over, at du vil give hende et kram, hun vil godt kunne lægge sig ind til mormor eller morfar, foretrække at være hos dem og afvise dig og dine forsøg på kontakt - det vil være en meget almindelig reaktion, og måden hun ligesom fortæller dig, at hun ikke syntes, det var i orden, at du valgte at rejse fra hende. Det skal du således være forberedt på og klar til at rumme - og så bliver hun "sig selv" igen:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Alternativet er naturligvis, at I vælger at tage hende med. I skal også overveje, hvordan du egentlig har det - for hvis du bruger hele turen på at bekymre dig og være ked af det, så er det jo heller ikke særlig hyggeligt for hverken dig eller din kæreste - så hvad vil være den bedste løsning for at alle trives bedst muligt?

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger