Svar: Bliver ked af det i autostolen

24. august 2015

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Jeg tror du har fuldstændig ret i, at jeres datter ikke bryder sig om at være fastspændt, og når hun så græder og I forsøger at trøste, men naturligt ikke kan tage hende op, så bliver hun ekstra frustreret og gråden tager til...

Det er dog vigtigt, at hun er spændt fast i sin stol, det handler om sikkerhed og her er der ikke rigtig mulighed for at gå på kompromis - heller ikke selvom det gør ondt i dit mødrene hjerte, når hun græder - det forstår jeg godt:)

Det vil være rigtig godt, hvis I kan prøve at tilrettelægge dagen, så I kører med hende, når hun har været vågen, er blevet aktiveret, har fået en ren ble og har fået mælk - og dermed er parat til at skulle sove. Det vil hjælpe hende til at slappe af og kunne falde i søvn, når I så sætter hende i stolen og kører.

Du skal naturligvis også sikre dig at hun sidder godt i stolen. At selerne ikke strammer - måske er hun vokset, så de skal justeres. At sædet ikke har nogle skarpe kanter, buk eller lignende, som kan genere hende, der hvor hun sidder. Autostolen skal passe til hendes størrelse og ikke ...

Annonce

... hendes alder.

Måske skal hun have mindre overtøj på, så hun ikke får det for varmt. Nogle børn græder og protesterer over netop varmen, når de har siddet i stolen lidt. Nogle børn har glæde af at man f.eks. bruger en puttepose i stedet for overtøj, fordi det giver lidt mere bevægelighed, samtidig med at de føler sig puttet og holdes varme. Se f.eks. cuddle.dk

Selvom autostolen normalt kun er til brug i bilen, så kunne I også prøve at tage den ind og lade hende sidde lidt i den indenfor hver dag - måske bare 10 minutter. Ikke så længe, at hun når at blive ked af det, men længe nok til, at hun stille og roligt vænner sig til at sidde i den. I første omgang måske sidde der uden seler og i takt med at hun virker tryg ved stolen, så prøve med selerne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og i takt med at hun bliver ældre og kan begynde at få lidt at spise, lidt at sutte på, så må hun også gerne få f.eks. et frugtnet eller babyfeeder. Det at sidde og sutte på lidt frugt, kan ofte aflede og gøre, at hun måske så glemmer sin protest mod autostolen...

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke med jeres bilture:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin