Svar: Bliver ked af det i autostolen
24. august 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Jeg tror du har fuldstændig ret i, at jeres datter ikke bryder sig om at være fastspændt, og når hun så græder og I forsøger at trøste, men naturligt ikke kan tage hende op, så bliver hun ekstra frustreret og gråden tager til...
Det er dog vigtigt, at hun er spændt fast i sin stol, det handler om sikkerhed og her er der ikke rigtig mulighed for at gå på kompromis - heller ikke selvom det gør ondt i dit mødrene hjerte, når hun græder - det forstår jeg godt:)
Det vil være rigtig godt, hvis I kan prøve at tilrettelægge dagen, så I kører med hende, når hun har været vågen, er blevet aktiveret, har fået en ren ble og har fået mælk - og dermed er parat til at skulle sove. Det vil hjælpe hende til at slappe af og kunne falde i søvn, når I så sætter hende i stolen og kører.
Du skal naturligvis også sikre dig at hun sidder godt i stolen. At selerne ikke strammer - måske er hun vokset, så de skal justeres. At sædet ikke har nogle skarpe kanter, buk eller lignende, som kan genere hende, der hvor hun sidder. Autostolen skal passe til hendes størrelse og ikke hendes alder.
Måske skal hun have mindre overtøj på, så hun ikke får det for varmt. Nogle børn græder og protesterer over netop varmen, når de har siddet i stolen lidt. Nogle børn har glæde af at man f.eks. bruger en puttepose i stedet for overtøj, fordi det giver lidt mere bevægelighed, samtidig med at de føler sig puttet og holdes varme. Se f.eks. cuddle.dk
Selvom autostolen normalt kun er til brug i bilen, så kunne I også prøve at tage den ind og lade hende sidde lidt i den indenfor hver dag - måske bare 10 minutter. Ikke så længe, at hun når at blive ked af det, men længe nok til, at hun stille og roligt vænner sig til at sidde i den. I første omgang måske sidde der uden seler og i takt med at hun virker tryg ved stolen, så prøve med selerne.
Og i takt med at hun bliver ældre og kan begynde at få lidt at spise, lidt at sutte på, så må hun også gerne få f.eks. et frugtnet eller babyfeeder. Det at sidde og sutte på lidt frugt, kan ofte aflede og gøre, at hun måske så glemmer sin protest mod autostolen...
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke med jeres bilture:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske