Svar: Mor rejse i en uge uden barn?

9. juni 2014

Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære M

Tak for dit brev :)

Jeg er oprigtigt glad for at høre at I forældre har fået talt sammen og bekræftet hinanden i hvor meget I vil hinanden og elsker hinanden - og det er simpelthen guld værd at I har sommeren sammen og prioriterer dette.

6 ugers sommerferie lyder skønt og jeg kan sagtens forstå din lyst til at tage en vandretur. Det lyder som noget du har gjort før og som virkelig betyder noget for dig og nogle gange kan det være guld værd at prioritere sådanne ting for sig selv. Det lyder som om at det vil være rigtig godt for dig.

Og ja - du kan godt vælge at tage væk. Jeres dreng er nu 2.5 år og han er godt knyttet til sin far. Han skal i dagpleje i den pågældende uge og hans hverdag vil derfor ligne det han kender - og far henter og afleverer, passer ham og er der for ham, giver ham masser af omsorg, nærhed og kærlighed. Helt fint.

Det er helt essentielt for at børn udvikler sig sundt og godt, at de har tilknytning til vigtige voksne. Man taler om primære tilknytningspersoner og sekundære tilknytningspersoner.

De primære tilknytningspersoner vil ofte være mor og far. Det er mor og far der tager sig af barnet helt fra det er lille, de fungerer som barnets sikre base, altså dem, som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår utrygge situationer.

De sekundære tilknytningspersoner er de personer, som barnet bruger, når de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det vil ofte være bedsteforældre, en dagplejer, pædagog i vuggestuen eller en au-pair eller lignende.

Når børn skal passes, så er det vigtigt at de har en god omsorgsperson hos sig, som de kan knytte sig til. Og hos jer er der to primære omsorgspersoner - mor og far. Så når du ikke er der, så træder far ind og dækker jeres drengs behov.

Man kan sige at udfordringen hos jer er, at jeres dreng stadig er så lille, at han ikke helt forstår, hvor du er. Han vil naturligt godt kunne savne dig og ikke kunne forstå, hvorfor du pludselig er væk. Her er det vigtigt at far lytter, sætter ord på "du savner mor" og beroliger og betrygger "mor kommer igen" - ligesom han naturligt skal hjælpe jeres dreng videre, lave noget hyggeligt og gøre det helt okay at du ikke lige er der.

Jeres dreng vil naturligt heller ikke kunne forholde sig til tid. Han forstår ikke ugedagene og kan ikke tælle, så det vil ikke rigtig hjælpe ham eller trøste og ...

Annonce

... berolige, hvis I tæller dage ned til mor er hjemme igen. Det kræver derfor lidt ekstra indsats fra fars side at berolige, betrygge osv. hvis jeres dreng bliver ked af det og savner dig, fordi han ikke forstår hvor du er eller hvornår du kommer hjem.

Men som sagt - far er primær omsorgsperson og kan derfor sagtens træde ind og give den nødvendige ro, når mor ikke er der. På den måde supplerer I hinanden.

En ekstra udfordring hos jer er dog at du planlægger at tage af sted af to omgange. Først i fire dage sammen med veninderne og derefter syv dage på egen hånd - med en uge imellem, hvor du er hjemme. Hvordan han vil reagere på dette er svært at sige. Måske vil det være uden betydning, måske vil han synes det er svært, at du forsvinder af to omgange - også fordi det jo er flere dage i træk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan godt risikere at han vil afvise dig, når du kommer hjem. Altså at han klynger sig til far, eller løber sin vej og ikke umiddelbart er interesseret i at sige hej, ikke vil give dig et knus, afviser dine kærtegn, dine kys og kram.. Ikke fordi han ikke kan lide dig eller har glemt dig, for det har han ikke - men mere fordi det er hans måde at fortælle dig på, at du forlod ham og det synes han ikke er helt okay. Det vil være en naturlig reaktion og det bedste du kan gøre her er at give ham tid og vise ham, at du er den samme søde og kærlige mor som du altid har været og at du rigtig gerne vil ham.

Hvis han afviser dig, når du kommer hjem fra tur med veninderne - hvordan vil du så have det med at tage af sted igen ugen efter? Hvis han afviser dig, når du kommer hjem fra vandretur - det er trods alt længe at være væk i en uge - hvordan vil du så have det? Det er en overvejelse værd, for du skal være forberedt på denne reaktion.

Hvis du vælger at tage væk af to omgange og i flere dage i træk, så er det vigtigt at I søger for at hverdagen hjemme ligner sig selv så meget som muligt, og at far er den primære omsorgsperson. Det betyder at det vil være uhensigtmæssigt at jeres dreng i den pågældende periode, hvor mor er væk, også skal forholde sig til at blive passet af bedsteforældre, jeres gode venner osv. Han vil have brug for så meget struktur og genkendelighed som muligt - så den "eneste forskel" er at mor er væk. Jo større genkendelighed, jo færre skift, jo mere tryg vil han være.

Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren