Svar: Rejse fra barn i en uge
14. april 2014
Alder:
7 mdr.
Kære N.
Tak for dit brev :)
At være væk i en uge er meget lang tid. Når jeres dreng ikke er mere end 10 måneder gammel, så er han stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Når I er ude af syne, føler han sig forladt og alene. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I er væk i 7 minutter, 7 timer eller 7 dage og han kan ikke forstå en forklaring som "mor og far kommer igen på søndag". Det vil derfor være meget hård og naturligt svært for ham, at I pludselig forsvinder.
Jeg forstår godt, at I som par kan have behov for hinanden og behov for tid sammen, hvor I er mere par end forældre. Men det er vigtigt, at du ved, at det er jeres behov. Det er ikke jeres drengs behov. Han har som udgangspunkt ikke behov for at blive passet af andre end mor og far, han har ikke behov for at komme på weekend og han har ikke behov for at komme på ferie. Det er et voksent behov.
Kommer han til at klare den uden jer? Ja, det gør han højst sandsynligt, men I skal være indstillet på, at han nok vil afvise jer, når I kommer hjem igen. Han vil ikke putte sig ind i dine arme og han vil ikke knuse og kramme dig med det samme han ser dig. Han vil godt kunne skubbe dig væk og foretrække sin bedstemor - og det skal du være forberedt på. Du har jo forladt ham, og det vil han reagere på og ved at afvise dig, vise dig at det synes han faktisk ikke var okay.
Han har dog sine bedsteforældre og det er godt. Det lyder som om at de udgør en stor del af hans liv, I ses meget tid og de passer ham tit. Det har stor betydning for, hvordan det vil gå, hvis I lader ham blive hjemme.
Det er sådan at børn har brug for at knytte sig til vigtige voksne, for at kunne udvilel sig, vokse op og være trygge. De primære voksne vil normalt være mor og far. I er hans trygge base og dem han ved at han altid vil kunne gå til. Og når I ikke er der, så er det godt, at han kan bruge andre voksne, det man kalder for sekundære omsorgspersoner. Det kan være bedsteforældre, en pædagog i vuggestuen eller en dagplejer. Det er altså en person, som barnet kan lade sig trøste af og som barnet vil søge hjælp hos, når mor og far ikke er til stede.
Hvis man er meget sammen med bedsteforældrene, hvis bedsteforældrene indgår som en fast del af barnets liv og barnets hverdag, så kan bedsteforældre nogle gange godt være en del af barnets primære omsorgspersoner. Man kan godt have flere primære omsorgspersoner og flere sekundære omsorgspersoner.
Hvis I vælger at tage på ferie uden jeres dreng, så er det vigtigt at han er fuldstændig tryg ved sine bedsteforældre, at de kender hinanden rigtig godt og at hans bedsteforældre derfor naturligt kan tage over, når I mangler. Men igen skal I overveje meget, hvorfor I ikke kan tage af sted sammen alle tre - eller alternativt, om I behøver være væk i en hel uge. Det er rigtig lang tid, han er stadig en meget lille dreng og det er jeres behov og ikke jeres drengs behov…
Håber I kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske