Svar: Ringe hjem fra ferie
30. august 2013
Alder:
21 mdr.
Kære Mina
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint hvis du ringer hjem, for at høre om alt er okay - og så må far prøve at vurdere om tidspunktet er rigtigt. Hvis jeres dreng virker glad, leger og til at kunne have behov for eller vil være glad for lige at høre mors stemme, så er det helt fint at lade ham lytte til din stemme i telefonen. Det kan give ham en bevidsthed om at du er der, at du ikke er forsvundet og far kan bekræfte smilende "ja det er mor, mor ringer, mor kommer igen" eller lignende, så han beroliges og stadig føler sig tryg.
Og hvis du ringer og jeres dreng ikke vil tale, er optaget af noget, eller måske ked af det lige der - så må far vurdere om det er godt at tale med mor eller om det vil være bedre at springe over. Der er ingen faste regler her, det kommer helt an på, hvordan jeres dreng virker til at have det med dit fravær :)
Der er altså ikke noget i vejen for at du snakker med ham, så han hører at du er der - ligesom far også meget gerne må tale om dig, når du ikke er hjemme, hvis jeres dreng f.eks. kalder på dig eller lignende. Men det er vigtigt ikke at "dvæle" i at du ikke er hjemme, men fokusere på at de to har det hyggeligt og godt.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske