Svar: Opstart af mad/rejse til Thailand

23. august 2013

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Rikke

Det lyder rigtig dejligt med en rejse til Thailand :)

Det er rigtig godt at du ammer og at amningen går godt. Det vil være godt at du ammer jeres dreng i flyet (især ved landing - da han ikke selv kan udligne trykket i ørerne) og det vil være rigtig godt at du kan lægge ham til, så han kan få ekstra væske fra brystet, da det jo er varmt, når I kommer frem.

Han må gerne få vand - men det skal være vand fra flaske, som I også selv drikker. Og i forhold til mælk i maden, så vil jeg faktisk anbefale dig at medbringe modermælkserstatning på brik. Du kan sandsynligvis også købe det i butikken på hotellet, men det kan være godt at have nogle brikker med mme med hjemme fra.

Modermælkserstatning på brik er varmebehandlet og derfor sterilt. Det er praktisk og netop når I skal give ham mos om aftenen og han skal have mælk i mosen, så vil det være lettere at medbringe mme på brik end udmalket modermælk. Det er jo ikke sikkert at I er på hotelværelset om aftenen og så er det godt at have mme med i tasken.

I kan medbringe en el-kogekande til rejsebrug. Det giver jer mulighed for at koge lidt vand og lave noget grød til ham på hotellet. Han bliver naturligt sulten før I måske er parat til at gå ud af døren og det er rigtig godt, hvis han kan få noget til nogenlunde fast tid - når han er 6.5 måned, vil det være rigtig godt at han får 3 måltider dagligt - morgen, frokost og aften. Og ind imellem disse måltider vil det være rigtig godt med lidt mellemmåltider gerne frugt.

I bør her købe frugt, der skal skrælles (så I selv skræller det), fordi I på den måde undgår sprøjtemidler og også at frugten ikke er vasket i urent vand. I kan købe frugt til ham lokalt, men I skal rengøre det godt og som sagt altså skrælle det. Han kan når han er 6.5 måned gammel godt få f.eks. en appelsinbåd i hånden og sidde og gumle på den, sutte saften ud af den osv.

Han må også meget gerne få frugtmos. Det kan I også selv lave (give ham lidt banan eller skrælle og mose en moden pære) eller I kan købe det på glas - enten medbringe lidt eller købe det i supermarkedet på hotellet.

Han må også gerne få lidt brødskorper i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på - I må se hvad muligheder der er. Det vil være rigtig godt at give ham mad i hånden. Netop i 6 måneders alderen ...

Annonce

... vil mange børn naturligt nyde at smage og sidde og gumle på noget selv. Det giver dem en fornemmelse for at kunne styre det at spise selv, det giver en fornemmelse for smag og at det at spise smager forskelligt og så styrker det samtidig hans mundmotoriske udvikling.

Det er således en rigtig god idé med mad i hånden - men det er ikke det samme som baby led weaning. Han skal stadig have grød og mos, så han får energi nok til at udvikle sig :)

Det er en rigtig god idé at give majsgrød eller risgrød i starten. Det er milde grødtyper, som får en lind konsistens og som mange børn rigtig godt kan lide. Med hensyn til risgrød - så kan dette indeholde arsen. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen at småbørn ikke tilbydes risgrød hver dag, men at man som forældre søger for at variere grøden. Du kan derfor prøve med majsgrød et par dage i træk, give risgrød en dag, tilbyde majsgrød et par dage igen, måske prøve med lidt hirsegrød, så majsgrød igen, lidt risgrød, hirsegrød osv. På den måde får han lidt forskelligt.

Så længe jeres dreng er under 6 måneder skal han tilbydes grød, der ikke indeholder gluten og det vil sige grød af majs, ris, hirse, boghvede og quinoa. Hirse, boghvede og quinoa fås som flager og det giver en mere fnugget konsistens. Det kan være en rigtig god forløber for havregrød, der naturligt jo er mere grov.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Imens I er i Thailand kan I vælge at bruge "færdiglavet grød", altså købe grødpulver som skal blandes op med kogt vand. Det kan I lave til ham på værelset, netop når og hvis I medbringer en el-koger.

Når I er på restauranten vil det være rigtig fint at han sidder med i en høj stol og deltager i de ting der sker ved bordet. Han vil her godt kunne få en brødskorpe eller lignende i hånden at gumle på - og han vil i en alder af 6.5 måned også kunne spise en del af den mad I selv spiser. Han må i den alder jo gerne få kød og fisk, kan også få lidt sovs osv. Og I kan således godt mose en kartoffel med lidt sovs og give ham det, hvis I får noget mildt, som I tror han vil kunne lide.

Det er rigtig dejligt at du har min bog om børn og mad - tak :) I den finder du dagsplaner for de forskellige aldre og det kan give jer en idé om, hvad han vil have behov for i 6 måneders alderen :)

Håber I kan bruge dette lidt videre og ønsker jer en rigtig god rejse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.