Svar: Autostol

19. juni 2013

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Linden

Tak for dit brev :)

Autostolen du vælger skal passe til din datters vægt og længde og ikke til hendes alder og da hun nu vejer 10 kg og lyder til at være en lang pige og autostolens seler tydeligt "presser hende" for meget - ja så skal hun have en ny autostol.

Hun er vokset ud af sin babystol og derfor skal hun have en ny autostol, det der kaldes for en barnestol, og det vil sige en autostol, der går højere op i alder, så hun kan bruge den nye stol i længere tid. En barnestol vil ofte have vægtbetegnelsen 9-18 kg.

Det anbefales at vælge en bagudvendt autostol, så hun sidder med ryggen mod kørselsretningen. Det er det sikreste og giver langt mindre risiko for skader på hals og nakke, hvis I kører frontalt sammen med en anden bilist. Rådet får større færdselssikkerhed anbefaler ...

Annonce

... at børn sidder bagudvendt så længe som muligt, helst op til 3-4 års alderen.

Det er rigtig godt at vælge en stol, der som du beskriver, kan lægges lidt ned, så hun på længere ture ikke behøver sidde, men også kan ligge og sove lidt i sin stol og dermed også slappe lidt af i kroppen.

Det vil være en rigtig god idé at tage din datter med ned i butikken og lade hende prøve de forskellige modeller, så du finder en stol, som hun kan passe både nu og de næste år frem - så I ikke skal købe flere stole - det bliver jo lidt dyrt i længden:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

TÆNK - forbrugerrådet har blandt andet testet forskellige autostole.

Rådet for større færdselssikkerhed har lavet en rigtig fin pjece "Børn i bilen" - jeg skal sende dig et link i en separat mail :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder