Svar: Autostol
19. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Linden
Tak for dit brev :)
Autostolen du vælger skal passe til din datters vægt og længde og ikke til hendes alder og da hun nu vejer 10 kg og lyder til at være en lang pige og autostolens seler tydeligt "presser hende" for meget - ja så skal hun have en ny autostol.
Hun er vokset ud af sin babystol og derfor skal hun have en ny autostol, det der kaldes for en barnestol, og det vil sige en autostol, der går højere op i alder, så hun kan bruge den nye stol i længere tid. En barnestol vil ofte have vægtbetegnelsen 9-18 kg.
Det anbefales at vælge en bagudvendt autostol, så hun sidder med ryggen mod kørselsretningen. Det er det sikreste og giver langt mindre risiko for skader på hals og nakke, hvis I kører frontalt sammen med en anden bilist. Rådet får større færdselssikkerhed anbefaler at børn sidder bagudvendt så længe som muligt, helst op til 3-4 års alderen.
Det er rigtig godt at vælge en stol, der som du beskriver, kan lægges lidt ned, så hun på længere ture ikke behøver sidde, men også kan ligge og sove lidt i sin stol og dermed også slappe lidt af i kroppen.
Det vil være en rigtig god idé at tage din datter med ned i butikken og lade hende prøve de forskellige modeller, så du finder en stol, som hun kan passe både nu og de næste år frem - så I ikke skal købe flere stole - det bliver jo lidt dyrt i længden:)
TÆNK - forbrugerrådet har blandt andet testet forskellige autostole.
Rådet for større færdselssikkerhed har lavet en rigtig fin pjece "Børn i bilen" - jeg skal sende dig et link i en separat mail :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske