Svar: En meget lang ferie

23. april 2013

Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Sigrids mor

Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at det er en lillebror I venter jer - tillykke med det:)

Det lyder som en god løsning for jer alle, at du tager børnene med til Danmark og tilbringer sommeren her. Jeres datter vil sandsynligvis nyde at være sammen med sine bedsteforældre - især den ekstra opmærksomhed og tid de jo har til hende, når nu lillebror også kommer og dine forældre vil på samme måde nyde at have jer alle tre i nærheden og at I kan være sammen.

Rejsen har du jo foretaget flere gange og ved hvad det indebærer. Men det bliver naturligt lidt ekstra udfordrende med to børn - men det skal nok gå :)

Og tiden i Danmark - tja, nogle gange skal I ikke lave noget. Hvis det forhåbentlig bliver fint vejr, så kan I være i haven, jeres datter kan måske have et lille soppebassin og mulighed for lidt udendørs leg - leg med sand og vand er altid sjovt. Et lille prinsessetelt i haven, hvor hun kan tage på skovtur eller lignende - hvad I nu kan finde på. Der vil ofte være mulighed for at tage på det lokale bibliotek. Der er ofte mange tilbud til børnefamilier netop i sommerferien - nogle gange mulighed for legestue, andre gange at møde op og få læst historie højt osv. sammen med andre børn.

De er vigtigt at I også tillader jer selv at være sammen som familie og slappe af. Det ...

Annonce

... kan være rigtig dejligt, at have tid til at bygge perleplader, tegne, bage boller sammen eller måske have tid til at øve sig på at cykle, spille bold eller lignende.

Jeg ved ikke hvor bedsteforældrene bor - men de fleste kommuner tilbyder forskellige sommeraktiviteter for børn i forskellige aldre. Der er ofte programmer til skolebørn, men i mange kommuner er der også forskellige aktiviteter til børn, der går i børnehave. Der kan f.eks. være forskellige koncerter - ofte gratis eller billigt. Der kan også være cirkus eller forskellige former for gøgl og gadeteater :)

Du kan ofte finde program for dette på kommunens hjemmeside. Der kommer nyt program hvert år og visse ting kræver tilmelding - tilmelding sker ofte i juni måned.
Du kan tage af sted sammen med hende eller hun kan tage af sted sammen med bedsteforældrene.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes også naturlegepladser som man kan besøge og hvor hun kan gynge, klatre, rutsje, vippe osv. og naturligt møde andre børn. Igen kan du søge på naturlegepladser i det område, hvor I skal bo ...

Der er også flere hjemmesider, der måske kan hjælpe dig på vej. F.eks. gratisgoder.dk hvor du finder forslag til børnevenlige oplevelser, der ikke koster noget. Eller hjemmesiden sjovforborn.dk ...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.