Svar: En meget lang ferie
23. april 2013
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Sigrids mor
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at det er en lillebror I venter jer - tillykke med det:)
Det lyder som en god løsning for jer alle, at du tager børnene med til Danmark og tilbringer sommeren her. Jeres datter vil sandsynligvis nyde at være sammen med sine bedsteforældre - især den ekstra opmærksomhed og tid de jo har til hende, når nu lillebror også kommer og dine forældre vil på samme måde nyde at have jer alle tre i nærheden og at I kan være sammen.
Rejsen har du jo foretaget flere gange og ved hvad det indebærer. Men det bliver naturligt lidt ekstra udfordrende med to børn - men det skal nok gå :)
Og tiden i Danmark - tja, nogle gange skal I ikke lave noget. Hvis det forhåbentlig bliver fint vejr, så kan I være i haven, jeres datter kan måske have et lille soppebassin og mulighed for lidt udendørs leg - leg med sand og vand er altid sjovt. Et lille prinsessetelt i haven, hvor hun kan tage på skovtur eller lignende - hvad I nu kan finde på. Der vil ofte være mulighed for at tage på det lokale bibliotek. Der er ofte mange tilbud til børnefamilier netop i sommerferien - nogle gange mulighed for legestue, andre gange at møde op og få læst historie højt osv. sammen med andre børn.
De er vigtigt at I også tillader jer selv at være sammen som familie og slappe af. Det kan være rigtig dejligt, at have tid til at bygge perleplader, tegne, bage boller sammen eller måske have tid til at øve sig på at cykle, spille bold eller lignende.
Jeg ved ikke hvor bedsteforældrene bor - men de fleste kommuner tilbyder forskellige sommeraktiviteter for børn i forskellige aldre. Der er ofte programmer til skolebørn, men i mange kommuner er der også forskellige aktiviteter til børn, der går i børnehave. Der kan f.eks. være forskellige koncerter - ofte gratis eller billigt. Der kan også være cirkus eller forskellige former for gøgl og gadeteater :)
Du kan ofte finde program for dette på kommunens hjemmeside. Der kommer nyt program hvert år og visse ting kræver tilmelding - tilmelding sker ofte i juni måned.
Du kan tage af sted sammen med hende eller hun kan tage af sted sammen med bedsteforældrene.
Der findes også naturlegepladser som man kan besøge og hvor hun kan gynge, klatre, rutsje, vippe osv. og naturligt møde andre børn. Igen kan du søge på naturlegepladser i det område, hvor I skal bo ...
Der er også flere hjemmesider, der måske kan hjælpe dig på vej. F.eks. gratisgoder.dk hvor du finder forslag til børnevenlige oplevelser, der ikke koster noget. Eller hjemmesiden sjovforborn.dk ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske