Svar: Ferie uden barn?

25. februar 2013

Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev, jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan, men tænker at der nok er ligeså mange holdinger til dette spørgsmål, som der er forældre ...:)

Som udgangspunkt har du naturligvis ret i at man bør holde ferie med sine børn. Jeg er dog også helt med på, at man som forældre nogle gange kan have glæde af at få lidt dage sammen og der er ikke meget ved en storbyferie, når man er 2 år gammel. Det bliver i hvert fald en anden slags ferie end I ville have uden barn.

Med den alder jeres dreng har, så vil han naturligvis godt kunne blive passet af sine bedsteforældre, som han kender godt og jeg synes ikke han skal bo hos dem alle. Det er nok at han skal undvære jer og finde ud af at blive passet - det vil være ekstra forvirrende, hvis han efter 2 dage, skal bo hos de andre og også finde ud af det.

Han vil godt kunne forklares at I kommer igen, men han vil naturligvis ikke kunne forstå hvor I bliver af og han vil heller ikke kunne forberedes inden. Derfor vil I godt kunne opleve at han vil reagerer, når I kommer hjem. Han kan virke afvisende, vil måske ikke knuse og kramme jer, men vil skubbe jer væk - som en reaktion på at I har forladt ham og han ikke helt har forstået hvorfor.

Og det I skal overveje er for mig at se ikke om I skal tage på ferie, men måske derimod om han er parat til at tage på ferie. Ikke med jer - men hos sine bedsteforældre. Kender han dem ...

Annonce

... godt nok og er han tryg nok ved dem, så han kan være der i flere dage og føle sig fuldstændig tryg og rolig ved det? Min holdning er normalt at så længe børn ikke selv kan give udtryk for at ville på ferie, så skal de ikke på ferie, det er ikke barnets behov at komme på ferie væk fra forældrene, det er vores behov for at være par i en periode i stedet for at være forældre ..

Så jeres vurdering skal et eller andet sted afhænge af, hvad I fornemmer han vil kunne klare og hvordan han vil være mest tryg. Og herunder også netop om det er 2, 3, 4 eller 5 dage I er væk. Det er hans behov, der er nødt til at sætte rammerne for hvor længe I kan være væk. Jeg tænker umiddelbart at 3 dage måske vil være rigeligt. En mulighed var f.eks. at tage af sted fredag morgen og komme hjem igen søndag aften - det kommer jo an på hvor I skal hen. Hvis det er en tur til London, så kommer man jo hurtigt frem og tilbage med fly, men hvis I skal til New York, så er 3 dage jo meget kort tid, fordi I bruger rigtig meget tid på flyrejsen. Igen må I så vurdere, hvad der er hans behov og hvad der er jeres behov ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja, det vil umiddelbart være rigtig godt, hvis jeres dreng kan sige farvel til jer, så han ser I tager af sted, men det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre og så må det være sådan :)

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke - og rigtig god tur, hvad udfaldet nu bliver ...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder