Svar: Ferie uden barn?
25. februar 2013
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev, jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan, men tænker at der nok er ligeså mange holdinger til dette spørgsmål, som der er forældre ...:)
Som udgangspunkt har du naturligvis ret i at man bør holde ferie med sine børn. Jeg er dog også helt med på, at man som forældre nogle gange kan have glæde af at få lidt dage sammen og der er ikke meget ved en storbyferie, når man er 2 år gammel. Det bliver i hvert fald en anden slags ferie end I ville have uden barn.
Med den alder jeres dreng har, så vil han naturligvis godt kunne blive passet af sine bedsteforældre, som han kender godt og jeg synes ikke han skal bo hos dem alle. Det er nok at han skal undvære jer og finde ud af at blive passet - det vil være ekstra forvirrende, hvis han efter 2 dage, skal bo hos de andre og også finde ud af det.
Han vil godt kunne forklares at I kommer igen, men han vil naturligvis ikke kunne forstå hvor I bliver af og han vil heller ikke kunne forberedes inden. Derfor vil I godt kunne opleve at han vil reagerer, når I kommer hjem. Han kan virke afvisende, vil måske ikke knuse og kramme jer, men vil skubbe jer væk - som en reaktion på at I har forladt ham og han ikke helt har forstået hvorfor.
Og det I skal overveje er for mig at se ikke om I skal tage på ferie, men måske derimod om han er parat til at tage på ferie. Ikke med jer - men hos sine bedsteforældre. Kender han dem godt nok og er han tryg nok ved dem, så han kan være der i flere dage og føle sig fuldstændig tryg og rolig ved det? Min holdning er normalt at så længe børn ikke selv kan give udtryk for at ville på ferie, så skal de ikke på ferie, det er ikke barnets behov at komme på ferie væk fra forældrene, det er vores behov for at være par i en periode i stedet for at være forældre ..
Så jeres vurdering skal et eller andet sted afhænge af, hvad I fornemmer han vil kunne klare og hvordan han vil være mest tryg. Og herunder også netop om det er 2, 3, 4 eller 5 dage I er væk. Det er hans behov, der er nødt til at sætte rammerne for hvor længe I kan være væk. Jeg tænker umiddelbart at 3 dage måske vil være rigeligt. En mulighed var f.eks. at tage af sted fredag morgen og komme hjem igen søndag aften - det kommer jo an på hvor I skal hen. Hvis det er en tur til London, så kommer man jo hurtigt frem og tilbage med fly, men hvis I skal til New York, så er 3 dage jo meget kort tid, fordi I bruger rigtig meget tid på flyrejsen. Igen må I så vurdere, hvad der er hans behov og hvad der er jeres behov ...
Og ja, det vil umiddelbart være rigtig godt, hvis jeres dreng kan sige farvel til jer, så han ser I tager af sted, men det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre og så må det være sådan :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke - og rigtig god tur, hvad udfaldet nu bliver ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske