Svar: Babyjogger

23. januar 2013

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære utålmodige

Det lyder som en rigtig god idé at benytte sig af en babyjogger, når du gerne vil løbe. På den måde kan du slå to fluer med et smæk - du får motion imens lillepigen sover middagslur.

Der er forskel på modellerne og derfor afhænger brugen og hvilken alder barnet må have, af hvilken model du vælger. Du er derfor nødt til at undersøge de forskellige producenters anbefalinger.

Du kan ikke sammenligne rask trav med løb. Det kræver en særlig vogn med affjedring for at kunne bruge den til løb og hastighed har noget at sige - f.eks. anbefales det ikke at bruge babyjogger sammen med rulleskøjter. Det er til løb i almindelige løbesko.

De fleste vogne mener jeg går fra 6 måneders alderen. Det er særlige krav til ophængning af sæde, til hjulstørrelse osv. så ...

Annonce

... barnet ikke får stød i ryggen. I nogle vogne vil barnet kunne ligge mere ned og i andre vogne vil barnet sidde mere op. Jo mere barnet sidder, jo mere vil stødene kunne gå op i ryggen. Derfor kan der være forskel på netop 6 og 8 måneder.

Hvis du køber en vogn med god affjedring osv. som er beregnet til løb og hvor producenten siger at den kan bruges fra 6 måneders alderen, så burde der ikke være problemer med at bruge den.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Træningen skal naturligvis foregå på hendes præmisser. Hvis du er heldig at hun sover, så du kan løbe en god lang tur, så er det jo super dejligt. Men du skal være indstillet på at hun nogle dage måske ikke har tænkt sig at sove, bliver ked af det osv. og ruten må afkortes noget og så må det være sådan.

Alternativt må du løbe, når far er hjemme ...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg