Svar: Babyjogger
23. januar 2013
Alder:
5 mdr.
Kære utålmodige
Det lyder som en rigtig god idé at benytte sig af en babyjogger, når du gerne vil løbe. På den måde kan du slå to fluer med et smæk - du får motion imens lillepigen sover middagslur.
Der er forskel på modellerne og derfor afhænger brugen og hvilken alder barnet må have, af hvilken model du vælger. Du er derfor nødt til at undersøge de forskellige producenters anbefalinger.
Du kan ikke sammenligne rask trav med løb. Det kræver en særlig vogn med affjedring for at kunne bruge den til løb og hastighed har noget at sige - f.eks. anbefales det ikke at bruge babyjogger sammen med rulleskøjter. Det er til løb i almindelige løbesko.
De fleste vogne mener jeg går fra 6 måneders alderen. Det er særlige krav til ophængning af sæde, til hjulstørrelse osv. så barnet ikke får stød i ryggen. I nogle vogne vil barnet kunne ligge mere ned og i andre vogne vil barnet sidde mere op. Jo mere barnet sidder, jo mere vil stødene kunne gå op i ryggen. Derfor kan der være forskel på netop 6 og 8 måneder.
Hvis du køber en vogn med god affjedring osv. som er beregnet til løb og hvor producenten siger at den kan bruges fra 6 måneders alderen, så burde der ikke være problemer med at bruge den.
Træningen skal naturligvis foregå på hendes præmisser. Hvis du er heldig at hun sover, så du kan løbe en god lang tur, så er det jo super dejligt. Men du skal være indstillet på at hun nogle dage måske ikke har tænkt sig at sove, bliver ked af det osv. og ruten må afkortes noget og så må det være sådan.
Alternativt må du løbe, når far er hjemme ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske