Svar: Rejs uden mulighed for lift
7. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker med tilbage :)
Det lyder rigtig dejligt med en rejse til Bali og jeg kan naturligvis godt forstå at I gerne vil af sted. Du fortæller at I også var af sted, da jeres dreng var 3 måneder gammel og derfor tænker jeg at I naturligvis godt ved, hvad turen indeholder og hvordan det foregår - I er ikke helt på bar bund...:)
Det er rigtigt, at en lift ofte vil være for lille til et barn i jeres drengs alder og derfor skal I enten sidde med ham hele vejen eller han skal have sit eget sæde. Det lyder som om at I skal sidde med ham og han må naturligvis skiftes til at være hos henholdsvis mor og far. Det kan være en god idé at tage en lille pude og dyne med, så han kan ligge hos jer og sove, - overkroppen hos den ene og benene hos den anden - det vil han sandsynligvis godt kunne synes er hyggeligt.
Du skal ikke begynde at lære ham at sove i favn. Han skal stadig sove i sin seng og I skal holde fast i de gode søvnvaner og rutiner som I allerede har. Selve rejsen vil være så ny og spændende og helt anderledes og han vil sikkert blive godt træt, så at skulle sove på en ny måde bliver forhåbentlig ikke så svært.
Du skriver at far ikke vil af sted og at han synes det er børnemishandling. Jeg tænker at det er vigtigt at I begge har lyst til at tage at sted - I er nødt til at støtte hinanden på en sådan tur, det er en fælles beslutning og det er meningen at det skal være hyggeligt ... Det er dog ikke et lille barns behov at rejse så langt, det er jeres behov og derfor er det for jeres skyld, at I skal gøre det. Jeres dreng har i princippet ikke noget behov for at komme til Bali ... Men det betyder naturligvis ikke, at han ikke kan have det rigtig dejligt, at I ikke kan have en rigtig god ferie som familie - det betyder blot at det er for jeres skyld og ikke for hans :)
Vælger I at tage af sted, så er det vigtigt at han så vidt muligt ikke opholder sig i direkte sol. Og når I er i solen, så skal han have solcreme og også gerne soltøj på. Du kan købe soltøj der indeholder solfaktor. Se f.eks. solbutikken.dk
Han må gerne komme i pool. Hvor lang tid han kan være i pool af gangen afhænger lidt af temperaturen og I er nødt til hele tiden at vurdere ud fra, hvad han virker til at synes er dejligt og rart. Men pool er okay.
Efter pool må han gerne blive skyllet af under bruser, så han får vasket kloren af sig og han kan også komme i badekar ... Igen skal I vurdere, hvad han selv synes er rart. Nogle børn har det fint med bruser, andre bliver bange for den :) I bør undgå at han får vand i munden. God hudpleje kan være vigtigt efter pool.
Underholdning til selve flyveturen kan også være en god idé at medtænke. Det er mange timer, hvor han skal underholdes og hjælpes til at sidde stille ...:)
Giv ham vand fra kildevandsflasker, så han ikke får vand fra hanen og brug også flaskevand til tandbørstning, grød osv. Når I køber frugt til ham, så sørg for at det ikke er skrællet og skyllet. Hvis I selv skræller frugten, så er I sikre på at han ikke får frugt der er skyllet i urent vand.
Køb evt. lidt yoghurt til ham, som kan være med til at holde maven igang lidt naturligt.
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, - og rigtig god rejse, hvis I vælger at tage af sted :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske