Svar: Rejs uden mulighed for lift

7. januar 2013

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker med tilbage :)

Det lyder rigtig dejligt med en rejse til Bali og jeg kan naturligvis godt forstå at I gerne vil af sted. Du fortæller at I også var af sted, da jeres dreng var 3 måneder gammel og derfor tænker jeg at I naturligvis godt ved, hvad turen indeholder og hvordan det foregår - I er ikke helt på bar bund...:)

Det er rigtigt, at en lift ofte vil være for lille til et barn i jeres drengs alder og derfor skal I enten sidde med ham hele vejen eller han skal have sit eget sæde. Det lyder som om at I skal sidde med ham og han må naturligvis skiftes til at være hos henholdsvis mor og far. Det kan være en god idé at tage en lille pude og dyne med, så han kan ligge hos jer og sove, - overkroppen hos den ene og benene hos den anden - det vil han sandsynligvis godt kunne synes er hyggeligt.

Du skal ikke begynde at lære ham at sove i favn. Han skal stadig sove i sin seng og I skal holde fast i de gode søvnvaner og rutiner som I allerede har. Selve rejsen vil være så ny og spændende og helt anderledes og han vil sikkert blive godt træt, så at skulle sove på en ny måde bliver forhåbentlig ikke så svært.

Du skriver at far ikke vil af sted og at han synes det er børnemishandling. Jeg tænker at det er vigtigt at I begge har lyst til at tage at sted - I er nødt til at støtte hinanden på en sådan tur, det er en fælles beslutning og det er meningen at det skal være hyggeligt ... Det er dog ikke et lille barns behov at rejse så langt, det er jeres behov og derfor er det for jeres skyld, at I skal gøre det. Jeres dreng har i princippet ikke ...

Annonce

... noget behov for at komme til Bali ... Men det betyder naturligvis ikke, at han ikke kan have det rigtig dejligt, at I ikke kan have en rigtig god ferie som familie - det betyder blot at det er for jeres skyld og ikke for hans :)

Vælger I at tage af sted, så er det vigtigt at han så vidt muligt ikke opholder sig i direkte sol. Og når I er i solen, så skal han have solcreme og også gerne soltøj på. Du kan købe soltøj der indeholder solfaktor. Se f.eks. solbutikken.dk

Han må gerne komme i pool. Hvor lang tid han kan være i pool af gangen afhænger lidt af temperaturen og I er nødt til hele tiden at vurdere ud fra, hvad han virker til at synes er dejligt og rart. Men pool er okay.

Efter pool må han gerne blive skyllet af under bruser, så han får vasket kloren af sig og han kan også komme i badekar ... Igen skal I vurdere, hvad han selv synes er rart. Nogle børn har det fint med bruser, andre bliver bange for den :) I bør undgå at han får vand i munden. God hudpleje kan være vigtigt efter pool.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Underholdning til selve flyveturen kan også være en god idé at medtænke. Det er mange timer, hvor han skal underholdes og hjælpes til at sidde stille ...:)

Giv ham vand fra kildevandsflasker, så han ikke får vand fra hanen og brug også flaskevand til tandbørstning, grød osv. Når I køber frugt til ham, så sørg for at det ikke er skrællet og skyllet. Hvis I selv skræller frugten, så er I sikre på at han ikke får frugt der er skyllet i urent vand.

Køb evt. lidt yoghurt til ham, som kan være med til at holde maven igang lidt naturligt.

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, - og rigtig god rejse, hvis I vælger at tage af sted :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.