Svar: Gider ikke at køre i bil

9. august 2012

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mie

Det kan være en rigtig god idé at I ikke kører nogen steder, før din dreng er både aktiveret godt, har fået masser af mælk og er parat til at sove - så han kan sove i bilen. Sandsynligheden for at han vil acceptere at være i autostolen og i bilen er langt større, når han skal sove end hvis han har lyst til at være aktiv, opleve verden og er i hopla.

Når han sidder i sin autostol i bilen er det jo meget passivt, der sker ikke rigtig noget og hvis han ikke er "putteklar", så vil han sandsynligvis protestere over at blive placeret der, fordi han hellere vil lege. Derfor er det en god idé at tilrettelægge jeres bilture sådan, at han er aktiveret og har fået mælk osv. først.

Nogle gange kan det være en god idé at tage autostolen ind og sætte ham i stolen indendøre, få samlet de ting sammen I skal have med osv. og derefter ...

Annonce

... sætte ham ud i bilen, hvorefter I så kører. Så han starter med at være i autolen indendøre og derefter flyttes ud i bilen. Andre gange fungerer det bedre at han først sættes i autostolen ude i bilen, så autostolen fungerer mere som en fast stol i bilen og kun bruges der. Her er du nødt til at prøve dig lidt frem.

Nogle gange hjælper det at sætte lidt beroligende musik på bilen, måske noget du i forvejen bruger, når han er ked af det eller når I danser i stuen eller lignende og som han derfor kender og føler sig tryg ved ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal naturligvis sikre dig at han ikke protesterer fordi stolen er for lille, selerne strammer osv. Du skal også sikre dig at han ikke bliver ked af det fordi han har det for varmt og måske har for meget tøj på og føler sig "for tæt pakket".

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige