Svar: Flyve med snotforkølet baby

1. juni 2012

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Det lyder rigtig dejligt med en rejse til USA :)

Det vil være en rigtig god idé at give jeres datter uldundertøj og evt. en natdragt på i uld om natten. Det er køligt om natten i øjeblikket og ulden har en rigtig god virkning på snotnæser, fordi det holder din datter varm og hjælper hende med at temperere sin temperatur. Så selvom vi er i juni måned nu, så er det et forsøg værd.

Sørg for at hun ikke opholder sig på et gulv, hvor hun får træk og hvor der generelt virker fodkoldt.

Giv hende lun mælk at drikke og evt. lidt lun te, det kan være lidt kamille eller lidt hvid te. De lune drikke løsner slimen og hjælper hende til friere luftveje.

Brug en næsesuger, så du kan få fjernet snotten fra næsen.

Forkølelse kan skyldes mange forskellige vira og du skal være opmærksom på hvordan forkølelsen udvikler sig. Især RS virus kan i de første leveår give bronkitis og lungebetændelse og børn kan blive ret syge af denne virus.

Vær opmærksom på at der sker smitte, når I taler sammen, hoster og nyser og at virus spreder sig igennem luften, men også via hænder og via legetøj. Derfor er det rigtig vigtigt at du vasker hænder på hende, hver gang hun får pudset næse og at du også vasker hænder på dig selv.

Hvis hun får feber, kraftig snue med løbende gul/grøn snot, hoste eller generelt virker påvirket ,så bør du lade en læge se på hende. Man kan ikke behandle ...

Annonce

... forkølelsevirus, men nogle gange kommer der andre sygdomme til, som skal behandles.

Hvis hun får hvæsende vejrtrækning, "søløve-lignende" hoste, virker til at have åndenød / svært ved at trække vejret, får blå læber eller måske begynder at savle rigtig meget - fordi hendes slimhinder i halsen hæver, så skal du søge læge med det samme.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun ikke vil ammes undervejs i flyet, så kan I medbringe en flaske eller en drypfri kop som hun kan drikke af. I kan forsøge om I kan få lov til at medbringe et par brikker mme - det er ikke sikkert at I får lov at få det igennem security, men prøv. I kan også købe vand til hende, når I er i afgangshallen, så hun kan få lidt vand af flasken i flyet.

Med hensyn til jetlag, så afhænger det lidt af hvor lang tid I skal være væk. Hvis I kun skal være væk i en uge, så synes jeg næsten det er synd at køre en helt ny rytme ind, for at ændre den igen, når I kommer hjem, så er det bedre at lade hende sove mere eller mindre som hun gør og så må I prøve at følge hende og acceptere at I nok kommer til at stå meget tidligt op om morgenen ... Men ellers er det generelt en rigtig god idé at forsøge at køre den rytme, der er på stedet, hvor I skal være. Så I står op, spiser morgenmad, frokost osv. så dagen fra starten ligner den almindelige hverdag. Det vil hjælpe hende til at skifte rytme :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.