Svar: Flyve med snotforkølet baby
1. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig dejligt med en rejse til USA :)
Det vil være en rigtig god idé at give jeres datter uldundertøj og evt. en natdragt på i uld om natten. Det er køligt om natten i øjeblikket og ulden har en rigtig god virkning på snotnæser, fordi det holder din datter varm og hjælper hende med at temperere sin temperatur. Så selvom vi er i juni måned nu, så er det et forsøg værd.
Sørg for at hun ikke opholder sig på et gulv, hvor hun får træk og hvor der generelt virker fodkoldt.
Giv hende lun mælk at drikke og evt. lidt lun te, det kan være lidt kamille eller lidt hvid te. De lune drikke løsner slimen og hjælper hende til friere luftveje.
Brug en næsesuger, så du kan få fjernet snotten fra næsen.
Forkølelse kan skyldes mange forskellige vira og du skal være opmærksom på hvordan forkølelsen udvikler sig. Især RS virus kan i de første leveår give bronkitis og lungebetændelse og børn kan blive ret syge af denne virus.
Vær opmærksom på at der sker smitte, når I taler sammen, hoster og nyser og at virus spreder sig igennem luften, men også via hænder og via legetøj. Derfor er det rigtig vigtigt at du vasker hænder på hende, hver gang hun får pudset næse og at du også vasker hænder på dig selv.
Hvis hun får feber, kraftig snue med løbende gul/grøn snot, hoste eller generelt virker påvirket ,så bør du lade en læge se på hende. Man kan ikke behandle forkølelsevirus, men nogle gange kommer der andre sygdomme til, som skal behandles.
Hvis hun får hvæsende vejrtrækning, "søløve-lignende" hoste, virker til at have åndenød / svært ved at trække vejret, får blå læber eller måske begynder at savle rigtig meget - fordi hendes slimhinder i halsen hæver, så skal du søge læge med det samme.
Hvis hun ikke vil ammes undervejs i flyet, så kan I medbringe en flaske eller en drypfri kop som hun kan drikke af. I kan forsøge om I kan få lov til at medbringe et par brikker mme - det er ikke sikkert at I får lov at få det igennem security, men prøv. I kan også købe vand til hende, når I er i afgangshallen, så hun kan få lidt vand af flasken i flyet.
Med hensyn til jetlag, så afhænger det lidt af hvor lang tid I skal være væk. Hvis I kun skal være væk i en uge, så synes jeg næsten det er synd at køre en helt ny rytme ind, for at ændre den igen, når I kommer hjem, så er det bedre at lade hende sove mere eller mindre som hun gør og så må I prøve at følge hende og acceptere at I nok kommer til at stå meget tidligt op om morgenen ... Men ellers er det generelt en rigtig god idé at forsøge at køre den rytme, der er på stedet, hvor I skal være. Så I står op, spiser morgenmad, frokost osv. så dagen fra starten ligner den almindelige hverdag. Det vil hjælpe hende til at skifte rytme :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god rejse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske