Svar: Rejse til Phuket

9. maj 2012

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :)
Hvor lyder det skønt med 14 dage til Phuket .. bare det var mig! :)

I skal drøfte vaccination med lægen. Min umiddelbare tanke er, at I bør lade jeres datter få sin 3 måneders vaccination før I tager af sted, så hun følger det danske børnevaccinationsprogram. Men hun vil sandsynligvis ikke behøve yderligere vaccinationer. Hvis du bliver vaccineret, så vil hun sansynligvis få lidt af din vaccine overført via modermælken, men om hun har behov for yderligere er en lægelig vurdering og derfor er det lægen I skal spørge her.

Med hensyn til badevandet, så er 28 grader koldt for så lille en størrelse. Det kan være dejligt for hende at komme i vand, hvis det er meget varmt, men I kan i stedet medbringe en lille balje eller købe det på stedet, som I så kan fylde med vand, lade stå og blive lunt i solen og så bade hende i det ...

Klor kan udtørre huden og det er godt at sikre god hudpleje. Det er ikke farligt for hende at være i klorvand - hjemme går I måske også til babysvømning og det er rigtig fint og dejligt, men hvis hun har været i klorvand, vil det være rigtig godt at I sørger for at vaske hende af i rent vand efterfølgende og det er vigtigt at hun ikke drikker det :)

Det at sutte og synke hjælper på trykudligningen i ørerne. Så det kan hjælpe at give hende en sut eller at amme hende, så hun synker ... :)

Hun bør ikke være i solen. Hendes hud er så fin og sart og tåler ikke solens stråler, heller ikke selvom hun er smurt godt ind i solcreme eller har soltøj på. Så I skal forsøge at sikre hende skygge så meget som muligt :)

Modermælken er sådan indrettet at den indeholder både vandholdig og mere ...

Annonce

... mættende mælk og det betyder at jeres datter vil melde sig hyppigt og die kortvarigt ved brystet, når hun er tørstig. Derved får hun nemlig den vandholdige mælk som slukker tørsten og få på den måde sikret sit væskebehov. Andre gange vil hun spise længere tid og få et egentligt måltid. Ved at lade hende være fleksibel ved brystet kan hun således godt få sikret sit behov for mælk/væske.

Men nogle gange kan det naturligvis godt være så varmt, at du kan fornemme at hun har brug for mere end du kan give hende - læg mærke til hendes bleer, det er vigtigt at hun tisser og at urinen er klar - og det kan her være nødvendigt at supplere med lidt på en flaske. Du kan her godt give hende lidt vand at drikke - det er dog vigtigt at det er vand købt på flaske og det skal koges før hun får det. Så måske skal I købe en rejse-el-kedel og medbringe, så I kan koge vand, hvis det bliver nødvendigt.

Du spørger om der er andre forholdsregler I skal tage og I skal naturligvis være forberedte på at det bliver en anden type ferie end hvis I rejste alene. Det bliver helt på hendes præmisser og hendes behov. Men det betyder naturligvis ikke, at I ikke stadig kan have en rigtig dejlig ferie :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan overveje at medbringe hendes barnevogn eller måske kan I leje en barnevogn på stedet (det er værd at undersøge via rejseselskabet) , så hun har et sted hvor hun kan ligge og sove, hvis I f.eks. går til poolen eller sidder på en terrasse. Og det er vigtigt med solskærm osv.

I skal være opmærksom på aircondition og temperaturreguleringen i rummet, så det ikke er hverken for koldt eller varmt og så hun ikke får træk ...

Håber I kan bruge dette videre, rigtig god rejse! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.