Svar: Autolift og spædbarns ryg
7. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Kære LSK
Tak for dit brev, det er godt du skriver, for der er ikke sket din dreng noget og jeg er overbevist om at han ikke har taget skade - så ro på! :)
Det lyder som om at I har haft lejet det der hedder en Boxette. Det er en lift med seler, hvori barnet kan ligge og således ligge ned under kørsel. Boxette er en godkendt måde at transportere nyfødte børn i. En boxette er dog ikke så stor og derfor bedst til spæde børn eller børn født før tid og det er sandsynligvis derfor du oplever at din er for lille nu. En Boxette er heller ikke helt så sikker som en babyautostol, fordi barnet, når det sidder i en stol, kan sidde med ryggen mod kørselsretningen. Derfor skal din dreng nu flyttes over i en babyautostol, hvor han sidder mere op.
Det er ikke skadeligt at sidde i en babyautostol. Den kan ofte vippes, så barnet ikke sidder men næsten ligger ned. De første måneder bør man begrænse tiden i autostolen til mellem 30-45 minutter men skal man på en længere tur, kan barnet godt tåle at sidde et par timer. Det der skader barnet ryg er, hvis barnets ryg belastes over længere tid - det vil sige hvis I bruger autostolen i bilen, tager den med i indkøbsvognen, når I handler, bruger den derhjemme som en skråstol osv. - så kommer barnet til at sidde for meget. En autostol er til at bruge i bilen og ikke andre steder.
Jeres dreng lyder ikke til at have været særlig meget i sin Boxette og han har i den ligget ned og har kunne sove fint, når I er kørt af sted. At du har strammet selerne - tja ... naturligvis kan man komme til at stramme for meget, men jeg har ikke hørt om børn der har taget skade af at være spændt fast i en Boxette ...
Hvis I ikke allerede har skiftet til en babyautostol, så bør I gøre det nu. Det er mest sikkert med en stol, der kan spændes mod kørselsretningen. Og så skal du se på din dreng, se hvordan han trives, udvikler sig, tumle med ham, hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk og se at han har det godt ... :)
Håber at du hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske