Svar: Autolift og spædbarns ryg

7. marts 2012

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære LSK

Tak for dit brev, det er godt du skriver, for der er ikke sket din dreng noget og jeg er overbevist om at han ikke har taget skade - så ro på! :)

Det lyder som om at I har haft lejet det der hedder en Boxette. Det er en lift med seler, hvori barnet kan ligge og således ligge ned under kørsel. Boxette er en godkendt måde at transportere nyfødte børn i. En boxette er dog ikke så stor og derfor bedst til spæde børn eller børn født før tid og det er sandsynligvis derfor du oplever at din er for lille nu. En Boxette er heller ikke helt så sikker som en babyautostol, fordi barnet, når det sidder i en stol, kan sidde med ryggen mod kørselsretningen. Derfor skal din dreng nu flyttes over i en babyautostol, hvor han sidder mere op.

Det er ikke skadeligt at sidde i en babyautostol. Den kan ofte vippes, så barnet ikke sidder men næsten ligger ned. De første måneder bør man begrænse tiden i autostolen til mellem 30-45 minutter men skal man på en længere tur, kan barnet godt tåle at sidde et par timer. Det der ...

Annonce

... skader barnet ryg er, hvis barnets ryg belastes over længere tid - det vil sige hvis I bruger autostolen i bilen, tager den med i indkøbsvognen, når I handler, bruger den derhjemme som en skråstol osv. - så kommer barnet til at sidde for meget. En autostol er til at bruge i bilen og ikke andre steder.

Jeres dreng lyder ikke til at have været særlig meget i sin Boxette og han har i den ligget ned og har kunne sove fint, når I er kørt af sted. At du har strammet selerne - tja ... naturligvis kan man komme til at stramme for meget, men jeg har ikke hørt om børn der har taget skade af at være spændt fast i en Boxette ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I ikke allerede har skiftet til en babyautostol, så bør I gøre det nu. Det er mest sikkert med en stol, der kan spændes mod kørselsretningen. Og så skal du se på din dreng, se hvordan han trives, udvikler sig, tumle med ham, hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk og se at han har det godt ... :)

Håber at du hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke og rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to