Svar: Ferie og mad
20. februar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Luise
Åh, hvor lyder det dejligt med ferie under varmere himmelstrøg, opvarmet pool og all inclusive - skønt! :)
Netop i 7-8 måneders alderen har børn en naturligt lyst til at smage og putte i munden og jeg synes faktisk du skal udnytte, at jeres datter nu kan smage så meget forskelligt som muligt. Jo mere nyt du kan give hende, jo mere hun smager, gumler på forskellig mad, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Og ja, hun må gerne få lidt ris med sovs og andre forskellige retter fra buffetten. Der kan naturligvis godt være for meget salt i visse retter, du må her smage dig lidt frem.
Det kan være en god idé at tage en el-kogekande med (+omformer), så I kan koge lidt vand på værelset og medbring også en lille skål og en ske. Det giver jer mulighed for at lave lidt grød til hende, hvis hun pludselig virker sulten og det ikke er muligt for jer lige at komme ned i restauranten. I kan medbringe et par grødpakker hjemmefra eller I kan sandsynligvis købe noget på stedet. Brug altid vand fra flaske. Du kan som du selv er inde på, naturligvis også medbringe eller købe lidt mos fra glas.
Men ellers tænker jeg at der sandsynligvis vil være flere retter, som jeres datter kan få i buffetten. Der vil sandsynligvis være havregrød om morgenen og ofte også lidt yoghurt som hun godt må få en lille smule af. Der vil også være brød af forskellig slags, som hun kan gumle lidt på. Til frokost og aften vil hun kunne spise kød, fisk, grøntsager osv. moset godt med sovs og en gaffel, lidt risretter og måske lidt pastaretter kan hun også få. Glutenindtaget bør naturligt holdes nede, men hun må gerne få det nu. Kød og fisk behøver hun ikke få hver dag, men det er en god idé, hvis du kan give det næsten dagligt, så hendes mad på den måde varieres og så hun får jern, protein, essentielle fedtsyrer osv. som hun naturligt har behov for.
Frugt er fint som mellemmåltid og vælg frugt der skal skrælles eller vær sikker på at det ikke er skyllet i vand, som kan være urent. På hoteller plejer ikke at være problemer, men på restauranter og spisesteder ude i byen kan du ikke være sikker på at der er brugt flaskevand til rensning af frugt og grønt.
Din datter skal have solcreme på også selvom hun har solbeskyttende badetøj. Derudover også solhat og tøj der dækker kroppen. Ved vand, i sand osv. kan der godt være refleksion af solens stråler og man kan derfor godt få for meget sol, selvom man opholder sig i skyggen eller under en solskærm. Derfor vil det i sådanne tilfælde også være nødvendigt med solcreme og beskyttende tøj. Det er langt bedre at smøre børn ind i solcreme, end at risikere at de får en solskoldning - også selvom de er under 1 år gamle.
Det anbefales at man bruger mindst faktor 15 og at man bruger rigeligt af den. Til mindre børn vil jeg normalt anbefale en faktor 20-25. Derudover anbefaler jeg at man vælger at købe vandfast solcreme til børn, da den holder bedre. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.
Solcremer skal både beskytte mod UVA- og UVB stråling og derudover bør man vælge produkter som er fri for parabener, parfume og andre skadelige stoffer. Du kan købe f.eks. Derma eller Neutral, som begge er svanemærket - de sælges i de fleste almindelige supermarkeder. Du kan også forhøre dig på apoteket eller hos Matas - der findes flere gode produkter til børn som er fri for parfume og hormonforstyrrende stoffer.
Du skal være opmærksom på at især landingen med flyet kan give udfordringer. Din datter er så lille at hun ikke kan udligne trykket i ørerne - der kan også være problemer, når man letter, men ofte er det mest under landing. Det vil være rigtig godt hvis din datter kan ammes eller drikke lidt flaske, fordi det er med til at udligne trykket, når hun drikker.
Du skal være opmærksom på de security-regler der er, - at du f.eks. ikke må medbringe mere end 100ml væske i en beholder. Det betyder at evt. væske i sutteflaske måske ikke kan medbringes. Du kan dog købe vand i lufthavnsområdet, når I er kommet igennem security.
Jeg håber at I får en rigtig dejligt ferie - rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske