Svar: Ferie og mad

20. februar 2012

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Luise

Åh, hvor lyder det dejligt med ferie under varmere himmelstrøg, opvarmet pool og all inclusive - skønt! :)

Netop i 7-8 måneders alderen har børn en naturligt lyst til at smage og putte i munden og jeg synes faktisk du skal udnytte, at jeres datter nu kan smage så meget forskelligt som muligt. Jo mere nyt du kan give hende, jo mere hun smager, gumler på forskellig mad, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Og ja, hun må gerne få lidt ris med sovs og andre forskellige retter fra buffetten. Der kan naturligvis godt være for meget salt i visse retter, du må her smage dig lidt frem.

Det kan være en god idé at tage en el-kogekande med (+omformer), så I kan koge lidt vand på værelset og medbring også en lille skål og en ske. Det giver jer mulighed for at lave lidt grød til hende, hvis hun pludselig virker sulten og det ikke er muligt for jer lige at komme ned i restauranten. I kan medbringe et par grødpakker hjemmefra eller I kan sandsynligvis købe noget på stedet. Brug altid vand fra flaske. Du kan som du selv er inde på, naturligvis også medbringe eller købe lidt mos fra glas.

Men ellers tænker jeg at der sandsynligvis vil være flere retter, som jeres datter kan få i buffetten. Der vil sandsynligvis være havregrød om morgenen og ofte også lidt yoghurt som hun godt må få en lille smule af. Der vil også være brød af forskellig slags, som hun kan gumle lidt på. Til frokost og aften vil hun kunne spise kød, fisk, grøntsager osv. moset godt med sovs og en gaffel, lidt risretter og måske lidt pastaretter kan hun også få. Glutenindtaget bør naturligt holdes nede, men hun må gerne få det nu. Kød og fisk behøver hun ikke få hver dag, men det er en god idé, hvis du kan give det næsten dagligt, så hendes mad på den måde varieres og så hun får jern, protein, essentielle fedtsyrer osv. som hun naturligt har behov for.

Frugt er fint som mellemmåltid og vælg frugt der skal skrælles eller vær sikker på at det ikke er skyllet i vand, som kan være urent. På hoteller plejer ikke at være problemer, men på restauranter og spisesteder ude i byen kan du ikke være sikker på at der ...

Annonce

... er brugt flaskevand til rensning af frugt og grønt.

Din datter skal have solcreme på også selvom hun har solbeskyttende badetøj. Derudover også solhat og tøj der dækker kroppen. Ved vand, i sand osv. kan der godt være refleksion af solens stråler og man kan derfor godt få for meget sol, selvom man opholder sig i skyggen eller under en solskærm. Derfor vil det i sådanne tilfælde også være nødvendigt med solcreme og beskyttende tøj. Det er langt bedre at smøre børn ind i solcreme, end at risikere at de får en solskoldning - også selvom de er under 1 år gamle.

Det anbefales at man bruger mindst faktor 15 og at man bruger rigeligt af den. Til mindre børn vil jeg normalt anbefale en faktor 20-25. Derudover anbefaler jeg at man vælger at købe vandfast solcreme til børn, da den holder bedre. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Solcremer skal både beskytte mod UVA- og UVB stråling og derudover bør man vælge produkter som er fri for parabener, parfume og andre skadelige stoffer. Du kan købe f.eks. Derma eller Neutral, som begge er svanemærket - de sælges i de fleste almindelige supermarkeder. Du kan også forhøre dig på apoteket eller hos Matas - der findes flere gode produkter til børn som er fri for parfume og hormonforstyrrende stoffer.

Du skal være opmærksom på at især landingen med flyet kan give udfordringer. Din datter er så lille at hun ikke kan udligne trykket i ørerne - der kan også være problemer, når man letter, men ofte er det mest under landing. Det vil være rigtig godt hvis din datter kan ammes eller drikke lidt flaske, fordi det er med til at udligne trykket, når hun drikker.

Du skal være opmærksom på de security-regler der er, - at du f.eks. ikke må medbringe mere end 100ml væske i en beholder. Det betyder at evt. væske i sutteflaske måske ikke kan medbringes. Du kan dog købe vand i lufthavnsområdet, når I er kommet igennem security.

Jeg håber at I får en rigtig dejligt ferie - rigtig god rejse! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor