Svar: Hvor længe kan jeg være væk fra min lille søn?

13. januar 2012

Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Det er naturligt at du er bekymret og det er naturligt at du helst vil være hjemme. Det hører med til at være mor og det viser bare at du jo elsker din dreng højt og naturligvis vil savne ham, hvis du pludselig skal være væk fra ham i en uge ...

Som udgangspunkt har jeres dreng jo ikke brug for andet end sin mor og far og han har i princippet slet ikke brug for at blive passet. Men vores verden er nu engang skruet sådan sammen, at børn nogle gange må passes af andre og det er okay. Jeres dreng kan godt passes af far, når mor ikke er der og han kan også passes af andre, hvis mor og far ikke er der ... og her kan det måske være en meget god tommelfingerregel at sige at barnet max kan passes det som svarer til barnets alder - det holder dog ikke helt ... :)

Det er vigtigt for små børns udvikling at de har tilknytning til voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have to primære omsorgspersoner, nemlig mor og far.

Barnet har også sekundære omsorgspersoner, som det vil gå til, når den/de primære ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor, en aupair, en pædagog i en vuggestue osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede. Barnet vil føle sig knyttet til denne person og vil fint kunne lade sig trøste, hjælpe og berolige af denne person - men det vil være på en anden måde, end hvis det er mor og far.

Når du skal rejse, så vil jeres dreng stadig have sin far. Han vil altså stadig have en primær omsorgsperson hos sig og det er vigtigt, også fordi der er tale om så mange dage. Han vil på den måde ikke lide under at du er væk, det vil ikke skade ham, hvis man kan sige det sådan .. Men han vil naturligvis savne dig!

Han vil ikke kunne forstå hvor du er. Han vil ikke kunne forholde sig til tid og er stadig så lille at han ikke kan forklares, at du kommer igen og hvornår du kommer igen. Og det betyder også at der ofte vil komme en reaktion fra hans side - ikke imens du er væk, men når du kommer hjem igen. Du kan godt risikere at han vil afvise dig, at han ikke lige med det samme falder dig i armene og giver dig et stort knus, men at han holder fast i far og tydeligt viser, at han ikke lige vil over til mor. Du skal være forberedt på en sådan reaktion.

Det er naturligvis ikke fordi han ikke stadig elsker dig og han har også savnet dig, me han har ikke kunne forstår hvor du har været og vil med sin reaktion lige vise dig at det ikke var okay at du pludselig bare tog væk ... Det bedste du kan gøre her er at være der for ham, vise ham at du stadig gerne vil ham, forsøge at opføre dig så normalt som muligt, ikke trække dig, men bare være dig selv :)

Det vil hjælpe ham, hvis hverdagen hjemme sammen med far er så normal som muligt. At han stadig kommer i vuggestue, hvis han plejer det, at han sover, spiser leger osv. som han plejer. Jo mindre den normale rytme brydes, jo bedre er det for ham.

Og ja - så kan I naturligvis også vælge at gøre det til en familietur, hvor I rejser alle tre sammen. Det lyder rigtig dejligt hvis I har mulighed for det :) Og det kan godt lade sig gøre at rejse oversøisk med et ...

Annonce

... barn i den alder ...

Men, man skal naturligvis overveje hvorfor og hvad man får ud af det. Netop når det er så lang en rejse og der trods alt kun er tale om en uge, så kan det være meget at ændre jeres drengs søvnrytme, påvirke hans indre ur. For der vil naturligt blive vendt rundt på nat og dag og det kan tage tid at få vendt tilbage til den gamle rytme, når I kommer hjem igen. Det skal I være forberedt på.

I skal også overveje, hvad far og søn skal lave. Hvor skal I bo? Er der aktiviteter de kan tage sig til eller vil det være noget med at sidde på et værelse eller kører rundt med en klapvogn ...? Hvor meget vil I reelt være sammen, hvor lange arbejdsdage har du osv.? Der er mange overvejelser.

Hvis I vælger at tage af sted alle tre, så kan jeres dreng få en lille brikjuice på flyet at drikke af (max 100ml må den være på). Måske kan I købe det når I er kommet igennem security ... Han kan også få lidt rosiner, eller lidt mandarin eller lignende at gumle på, det kan også hjælpe på trykket i ørerne og gøre at han får udlignet bedre.

Han vil få brug for underholdning på flyet, det er mange timer at skulle sidde stille, når man har krudt i numsen og det vil være en god idé at pakke en lille rygsæk, som indeholder lidt små ting specielt for ham. Gerne lidt nye legeting, små bøger og lignende, som han ikke har set før - nyhedens interesse af altid størst.

Flapbøger er gode. Det kan også være farver og lidt papir, som I kan sidde og tegne lidt på. Du kan tegne for ham og fortælle en historie ud fra det du tegner og han kan også prøve at tegne kruseduller på papir. Det er en god idé at det er farver og ikke tusch, når det er til flyet ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så kan det også være en rigtig god idé at købe magnetisk legetøj, netop fordi ... det kan bruges i flyet. Man kan købe magnetiske puslespil, magnetiske tegneplader og lignende.

Man kan også købe fingerdukker, som man kan fortælle historie med og om undervejs og samtidig have sjov med at have på fingrene. Ikea sælger bla. fingerdukker billigt. Man kan også til børn i alderen 1-3 år købe stofspil, der er lette at pakke ned i en taske - "LibOo" hedder dette blandt andet og fås forskellige steder og man kan sidde og lave rollespil for barnet ...

Træpuslespil med store brikker og knapper, som man løfter op og sætter i kan være en idé. Man kan også købe sådan nogle små spil, hvor man skal finde det der passer sammen - hunden passer med kødbenet, bjørnen passer med fisken, musen passer med osten osv. Jeg har nogle gange set at de sælger noget sådan i Føtex ... måske også Krea har noget der kan bruges, det vil jeg tro :) Han er for lille til dette nu, men måske omkring 1 ½ år alderen vil han synes det er lidt spændende.

Og så er det generelt en rigtig god idé, hvis I kan rejse med et fly, hvor han har mulighed for at sove lidt undervejs og hvor det også passer med at I lander om aftenen eller sidst på dagen, så I kan spise aftensmad når I kommer frem og derefter gå i seng. Det samme, når I skal hjem igen, det er en god idé hvis I kan lande enten om aftenen eller på et tidspunkt, hvor han har mulighed for at få en god middagslur, så han nogenlunde med det samme kommer ind i normal rytme.

Hvad jeg selv ville vælge .. tja ... det er svært. Jeg ved det faktisk ikke ... Du skal vælge det, som I alle tre vil have det bedst med - og jeg håber at mine tanker hjælper videre .. :)

Hvad synes far? Hvad har far lyst til?

Knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor