Svar: Rejse uden begge børn
5. januar 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg tror der er ligeså mange meninger om dit spørgsmål som der er forældre og det er meget meget svært at vide, hvad der er "det rigtige" her ...
Med udgangspunkt i jeres situation, så vil jeg sige, at det lyder helt okay at tage storebror med til London og lade lillesøster blive hjemme, men det betyder ikke at det altid vil være sådan. Hos jer synes jeg det er okay, af flere grunde:
For det første, så skal lillesøster være sammen med sin morfar, som hun elsker højt, er tryg ved og har det rigtig godt med.
For det andet, så er I som familie normalt rigtig meget sammen og børnene mangler ikke tid med jer forældre. I er generelt meget opmærksomme på at møde jeres børn og deres forskellighed, se dem og anerkende dem og de bliver mødt meget fint.
Som udgangspunkt synes jeg det er vigtigt at børn bliver mødt som de individuelle personer de er og det betyder også at jeres dreng naturligvis skal kunne tage med jer på dinosaur museum, hvis det er noget der betyder rigtig meget for ham, - uden at lillesøster behøver komme med. Der skal være plads til at hvert barn har individuelle interesser og at man ikke er "tvunget til" at interessere sig for og dele alt med den anden. MEN, når det er sagt, så er det rigtig rigtig vigtigt at man ikke opdrager opdelt, men at man som familie naturligt er sammen og herunder også holder ferie sammen. At man også deler oplevelser, for netop også at blive klogere på hinanden og også dele interesser og oplevelser med hinanden.
Det er for mig vigtigt at sige, at det ikke må blive sådan at fordi I nu vælger at tage til London med storebror, så skylder I også jeres datter at tage et sted hen med hende. Det er ikke et spørgsmål om at I gør ét med den ene og så også skal gøre noget med den anden. Normalt gør I tingene sammen og er fælles om at opleve, tager på ferie sammen osv. Når I vælger ikke at være sammen lige her, så er det fordi det især er interessant for storebror.
En løsning kunne naturligvis være at I tog af sted sammen og den ene af jer blev på hotellet sammen med lillesøster, når hun skulle sove og den anden tog med storebror. En anden mulighed kunne også være at morfar tog med, så han kunne være sammen med lillesøster, når I var med storebror, men så I stadig alle sammen var sammen på de tidspunkter, hvor I ikke er på museum. Men igen - med den alder hun har, så er det ikke særlig interessant for hende at sidde i en klapvogn og trave gaderne tynde i London og tålmodighed vil der naturligt ikke være så meget af, så vil det være meget mere rart for hende at kunne være hjemme sammen med morfar, komme i vuggestue som hun plejer, hygge sig og være tryg ved det.
Så lige netop i jeres situation og som du beskriver det, så synes jeg godt man kan vælge at tage til London med storebror i et par dage og så lade lillesøster være hjemme hos morfar. Det skal bare ikke være sådan man generelt gør.
Håber du kan følge mine tanker :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske