Svar: Rejse uden begge børn

5. januar 2012

Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg tror der er ligeså mange meninger om dit spørgsmål som der er forældre og det er meget meget svært at vide, hvad der er "det rigtige" her ...

Med udgangspunkt i jeres situation, så vil jeg sige, at det lyder helt okay at tage storebror med til London og lade lillesøster blive hjemme, men det betyder ikke at det altid vil være sådan. Hos jer synes jeg det er okay, af flere grunde:

For det første, så skal lillesøster være sammen med sin morfar, som hun elsker højt, er tryg ved og har det rigtig godt med.

For det andet, så er I som familie normalt rigtig meget sammen og børnene mangler ikke tid med jer forældre. I er generelt meget opmærksomme på at møde jeres børn og deres forskellighed, se dem og anerkende dem og de bliver mødt meget fint.

Som udgangspunkt synes jeg det er vigtigt at børn bliver mødt som de individuelle personer de er og det betyder også at jeres dreng naturligvis skal kunne tage med jer på dinosaur museum, hvis det er noget der betyder rigtig meget for ham, - uden at lillesøster behøver komme med. Der skal være plads til at hvert barn har individuelle interesser og at man ikke er "tvunget til" at interessere sig for og dele alt med den anden. MEN, når det er sagt, så er det rigtig rigtig vigtigt at man ikke opdrager opdelt, men at man som familie naturligt er sammen og herunder også holder ferie sammen. At man også deler oplevelser, for netop også at blive klogere på hinanden og også dele interesser og ...

Annonce

... oplevelser med hinanden.

Det er for mig vigtigt at sige, at det ikke må blive sådan at fordi I nu vælger at tage til London med storebror, så skylder I også jeres datter at tage et sted hen med hende. Det er ikke et spørgsmål om at I gør ét med den ene og så også skal gøre noget med den anden. Normalt gør I tingene sammen og er fælles om at opleve, tager på ferie sammen osv. Når I vælger ikke at være sammen lige her, så er det fordi det især er interessant for storebror.

En løsning kunne naturligvis være at I tog af sted sammen og den ene af jer blev på hotellet sammen med lillesøster, når hun skulle sove og den anden tog med storebror. En anden mulighed kunne også være at morfar tog med, så han kunne være sammen med lillesøster, når I var med storebror, men så I stadig alle sammen var sammen på de tidspunkter, hvor I ikke er på museum. Men igen - med den alder hun har, så er det ikke særlig interessant for hende at sidde i en klapvogn og trave gaderne tynde i London og tålmodighed vil der naturligt ikke være så meget af, så vil det være meget mere rart for hende at kunne være hjemme sammen med morfar, komme i vuggestue som hun plejer, hygge sig og være tryg ved det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så lige netop i jeres situation og som du beskriver det, så synes jeg godt man kan vælge at tage til London med storebror i et par dage og så lade lillesøster være hjemme hos morfar. Det skal bare ikke være sådan man generelt gør.

Håber du kan følge mine tanker :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god ferie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor