Svar: Bil og overtræt
31. oktober 2011
Alder:
3 år, 8 mdr.
Hej med dig
Det kan godt være at jeres datter har tendens til køresyge og at hendes ubehag med at køre bil hænger sammen med dette. Det er naturligvis svært for hende at sætte ord på, for måske har hun altid haft det sådan og derfor ved hun ikke, at det er anderledes og at det er det der er galt ...
Da hun ikke ligefrem kaster op eller viser sig meget dårlig og da hun trods alt ikke er ældre end hun er, så synes jeg ikke hun skal have medicin. Men man kan købe et armbånd mod køresyge .. Det hedder Seaband og er et akupressurbånd som svagt trykker på nogle punkter under håndleddet - lidt ligesom akupunktur, bare uden nåle .. Måske virker det - måske vil det virke for jeres datter, fordi I kunne fortælle hende, at de hjælper så det bliver bedre at køre i bil. At det er en slags tryllearmbånd - det kan i hvert fald være et forsøg værd ...
Det kan også være en god idé at du sidder ved siden af hende bag i bilen, holde hende i hånden og så prøver at aflede hende. Hvis hun har tendens til at blive køresyg, så er det ikke nogen god idé at sidde og læse og kikke ned, men I kan lege lege, hvor I f.eks. skal tælle biler der kører forbi eller sige til når I ser en bil i en bestemt farve. Du kan også fortælle små historier, om de mennesker I møder, hvor de mon skal hen, I kan digte historier om det I kører forbi - så du på den måde for hende afledt og så det at køre i bil bliver hyggeligt og pludselig er I fremme, uden at hun har tænkt over det ..
Det kan være svært at sove, hvis man har kvalme og i det hele taget er det meget svært at modtage en besked om at man skal sove ... Det giver næsten modsatte virkning, fordi man tænker "jeg skal, jeg skal - jeg kan ikke, jeg kan ikke" og dermed ikke kan ... så prøv i stedet at aflede hende, så tiden går hurtigt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske