Svar: Bil og overtræt

31. oktober 2011

Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Det kan godt være at jeres datter har tendens til køresyge og at hendes ubehag med at køre bil hænger sammen med dette. Det er naturligvis svært for hende at sætte ord på, for måske har hun altid haft det sådan og derfor ved hun ikke, at det er anderledes og at det er det der er galt ...

Da hun ikke ligefrem kaster op eller viser sig meget dårlig og da hun trods alt ikke er ældre end hun er, så synes jeg ikke hun skal have medicin. Men man kan købe et armbånd mod køresyge .. Det hedder Seaband og er et akupressurbånd som svagt trykker på nogle punkter under håndleddet - lidt ligesom akupunktur, bare uden nåle .. Måske virker det - måske vil det virke for jeres datter, fordi I kunne fortælle hende, at de hjælper så det bliver bedre at køre i bil. At det er en slags tryllearmbånd - det kan i hvert fald være et forsøg værd ...

Det kan også være en god idé at du sidder ved siden af hende bag i ...

Annonce

... bilen, holde hende i hånden og så prøver at aflede hende. Hvis hun har tendens til at blive køresyg, så er det ikke nogen god idé at sidde og læse og kikke ned, men I kan lege lege, hvor I f.eks. skal tælle biler der kører forbi eller sige til når I ser en bil i en bestemt farve. Du kan også fortælle små historier, om de mennesker I møder, hvor de mon skal hen, I kan digte historier om det I kører forbi - så du på den måde for hende afledt og så det at køre i bil bliver hyggeligt og pludselig er I fremme, uden at hun har tænkt over det ..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være svært at sove, hvis man har kvalme og i det hele taget er det meget svært at modtage en besked om at man skal sove ... Det giver næsten modsatte virkning, fordi man tænker "jeg skal, jeg skal - jeg kan ikke, jeg kan ikke" og dermed ikke kan ... så prøv i stedet at aflede hende, så tiden går hurtigt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor