Svar: Jetlag (og en smule om putning igen)
23. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Dejligt at høre, at putningen går bedre efter du er begyndt at følge "søvntoget" :)
Det sker nogle gange, at barnet næsten virker til at blive lidt for kvik af amning, at det næsten kan virke modsat, så barnet vågner yderligere op i stedet for at falde til ro. Der er desværre ikke umiddelbart så meget at gøre ved det. Du kan både forsøge at trække tiden lidt, så han ammes og puttes lidt senere i håb om at I så bedre rammer søvntoget, du kan også prøve det modsatte, og amme og putte 20-30 minutter før, i håb om at nå det forrige tog - men nogen fast løsning er der desværre ikke. Heldigvis plejer det at ændre sig, der er tale om en periode, så tiden arbejder også her for jer :)
Med hensyn til rejse til Florida i 3 uger - er der mon en ledig plads, for det lyder godt nok dejligt?! :)
Det vil være rigtig godt, hvis I allerede i flyveren stiller uret, så det passer med lokal tid, hvor I skal lande. Og så skal I forsøge at passe søvn i flyet ind efter dette - det er naturligvis rigtig svært med så lille en størrelse og det vil være rigtig svært for jeres dreng at omstille sig, han vil køre meget efter dansk tid ...
Når I når frem, så vil det være rigtig godt, hvis I kan holde ham vågen om aftenen, få givet ham en god portion aftensmad og så gå i seng, så det passer så godt som muligt - gerne putte ham senere end I normalt ville gøre hjemme. Dette fordi han og I sandsynligvis vil vågne allerede kl 04/05 og være friske, fordi I her normalt er godt igang med dagen i DK og det vil være rigtig svært for jer at sove videre.
Det kan være nødvendigt at I der står op, giv ham et bad eller lignende, så han holdes lidt igang og så skal I have tidlig morgenmad og så vil det være rigtig godt, hvis I forsøger i løbet af dagen at holde hans rytme nogenlunde som I plejer, så han får formiddags og middagslur og så I sørger for at få måltiderne ind - morgenmad, frokost, aften og mellemmåltider.
Når I skal hjem vil det være rigtig godt hvis I kan få sovet så meget på flyet som muligt, da det er dag, når I kommer til DK og det bliver en lang dag, hvor I naturligt vil være meget trætte. Igen er det her vigtigt at I forsøger at starte dagen så normalt som muligt, så han får morgengrød at starte dagen på, puttes til formiddagslur, spiser frokost osv. så dagen bliver så meget lig en normalt dag som muligt :)
I vil selv være trætte og vil selv have brug for samme struktur, så I må prøve at følge hinanden og regne med at han jo et eller andet sted ligner meget jer og jeres behov - selvom han naturligvis vil have brug for lure i løbet af dagen, hvilket I skal forsøge at undgå :)
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god rejse og ferie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske