Svar: Kan en baby sove i telt?

18. august 2011

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære bekymrede mor

Som udgangspunkt mener jeg godt at små børn kan sove i telt - jeres dreng skal naturligvis være klædt på, så det passer til forholdene, han skal sove på en god madras, der passer til ham og du skal naturligvis holde øje med ham, præcis som du også skal, når han sover inde, sover i sin barnevogn ude osv.

Man skal naturligvis være opmærksomme på, hvordan sovemiljøet er i teltet - hvilket jo også afhænger meget af, hvor stort et telt I skal bo i ... :)

Det er vigtigt at madrassen som barnet sover på er tør, den kan let blive fugtig på grund af kondensvand, eller fordi barnet sveder eller jorden er kold og fugtig.

Hvis det regner meget kan luftfugtigheden i et telt naturligt blive meget høj, så det er vigtigt at man også sørger for at få luftet god ud og ...

Annonce

... sørger for at teltet virker tørt og rart at være i inden søvn.

Hvis temperaturen svinger meget, så skal du naturligvis være der og give ham et ekstra tæppe på, hvis han fryser - eller modsat, klæde ham lidt af, hvis det er for varmt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han kan sove i sin barnevognskasse, den kan skærme lidt for evt. kulde og fugt fra jorden - men kan også gøre at han får det ekstra varmt .. og så kan man også købe en rejseseng til formålet. F.eks. en Deryan rejseseng, der kan klappes sammen. Men han kan også bare ligge ved siden af jer ... :)

I løbet af dagen, kan han sove i sin barnevogn som han plejer og behøver ikke være i teltet - med mindre at det regner rigtig meget. Men så kan I måske finde et overdækket sted, hvor I alle kan være ... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder