Svar: Kan en baby sove i telt?
18. august 2011
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Som udgangspunkt mener jeg godt at små børn kan sove i telt - jeres dreng skal naturligvis være klædt på, så det passer til forholdene, han skal sove på en god madras, der passer til ham og du skal naturligvis holde øje med ham, præcis som du også skal, når han sover inde, sover i sin barnevogn ude osv.
Man skal naturligvis være opmærksomme på, hvordan sovemiljøet er i teltet - hvilket jo også afhænger meget af, hvor stort et telt I skal bo i ... :)
Det er vigtigt at madrassen som barnet sover på er tør, den kan let blive fugtig på grund af kondensvand, eller fordi barnet sveder eller jorden er kold og fugtig.
Hvis det regner meget kan luftfugtigheden i et telt naturligt blive meget høj, så det er vigtigt at man også sørger for at få luftet god ud og sørger for at teltet virker tørt og rart at være i inden søvn.
Hvis temperaturen svinger meget, så skal du naturligvis være der og give ham et ekstra tæppe på, hvis han fryser - eller modsat, klæde ham lidt af, hvis det er for varmt.
Han kan sove i sin barnevognskasse, den kan skærme lidt for evt. kulde og fugt fra jorden - men kan også gøre at han får det ekstra varmt .. og så kan man også købe en rejseseng til formålet. F.eks. en Deryan rejseseng, der kan klappes sammen. Men han kan også bare ligge ved siden af jer ... :)
I løbet af dagen, kan han sove i sin barnevogn som han plejer og behøver ikke være i teltet - med mindre at det regner rigtig meget. Men så kan I måske finde et overdækket sted, hvor I alle kan være ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske