Svar: 3-dages feber, efterfølgende afvisning af mad, udslæt
5. juni 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Maria Louise
3 dages feber er en virus, som rammer de fleste børn (6 måneder til 3 år). Den starter med at barnet får høj feber - op til 40 grader i 3 døgn. Herefter falder feberen med det samme og i stedet får barnet så udslæt. Udslættet begynder typisk på kroppen og breder sig så derfor ud over arme og ben. Det kan også sidde i ansigtet men det er sjældent.
Udslættet er blegt rødt, plettet og måske med små papler. Papler er sådan nogle små forhøjninger, små knudelignende pletter i huden. Barnet har som regel udslæt i en dags tid og herefter er hele sygdommen overstået. Man behandler ikke 3-dages feber og vil normalt ikke gøre noget ved det udslæt barnet har.
Det er vigtigt at være opmærksom på at 3-dages feber adskiller sig fra andre børnesygdomme som mæslinger og røde hunde. Man skal kunne skelne udslættet fra hinanden.
Når et barn har 3 dages feber, så har barnet kun feber. Der er ingen forkølelse, hoste, lysskyhed, hvilket f.eks. ofte vil være tilfældet, hvis man er smittet med mæslinger.
Derudover vil et barn smittet med mæslinger eller røde hunde ofte få temperaturstigning, når udslættet kommer, hvor et barn med 3-dages feber vil have normal temperatur, når udslættet kommer.
Derudover vil udslættet ved mæslinger og røde hunde ofte starte i ansigtet og gå ned over kroppen, hvor udslættet ved 3 dages feber som sagt sjælden sidder i ansigtet.
I dag vaccinerer man jo mod Mæslinger, Fåresyge og Røde hunde (MFR) så det er sjældent at børn får disse sygdomme - men man skal naturligvis kende til dem og til symptomerne.
Det er helt normalt at børn i forbindelse med en sygdomsperiode ikke spiser eller drikker særlig meget. Især væskeindtaget er dog vigtigt og derfor er det fint at du har bibeholdt flaskerne med mælk. Derudover tænker jeg at du må nøde hende lidt, give hende noget af det du ved hun godt kan lide, forsøge med lidt frugt, lidt yoghurt, lave en smoothie, en milkshake eller lignende så hun stille og roligt begynder at spise mad igen.
Hvis din datter fortsat har feber eller udslæt, så skal du til lægen med hende. Så lyder det umiddelbart ikke som 3-dages feber, men så har hun fået noget andet, som hun skal behandles for. Rigtig god bedring - og rigtig god hjemrejse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske