Svar: 3-dages feber, efterfølgende afvisning af mad, udslæt

5. juni 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Maria Louise

3 dages feber er en virus, som rammer de fleste børn (6 måneder til 3 år). Den starter med at barnet får høj feber - op til 40 grader i 3 døgn. Herefter falder feberen med det samme og i stedet får barnet så udslæt. Udslættet begynder typisk på kroppen og breder sig så derfor ud over arme og ben. Det kan også sidde i ansigtet men det er sjældent.

Udslættet er blegt rødt, plettet og måske med små papler. Papler er sådan nogle små forhøjninger, små knudelignende pletter i huden. Barnet har som regel udslæt i en dags tid og herefter er hele sygdommen overstået. Man behandler ikke 3-dages feber og vil normalt ikke gøre noget ved det udslæt barnet har.

Det er vigtigt at være opmærksom på at 3-dages feber adskiller sig fra andre børnesygdomme som mæslinger og røde hunde. Man skal kunne skelne udslættet fra hinanden.

Når et barn har 3 dages feber, så har barnet kun feber. Der er ingen forkølelse, hoste, lysskyhed, hvilket f.eks. ofte vil være tilfældet, hvis man er smittet med mæslinger.

Derudover vil et barn smittet med mæslinger eller røde hunde ofte få temperaturstigning, når ...

Annonce

... udslættet kommer, hvor et barn med 3-dages feber vil have normal temperatur, når udslættet kommer.

Derudover vil udslættet ved mæslinger og røde hunde ofte starte i ansigtet og gå ned over kroppen, hvor udslættet ved 3 dages feber som sagt sjælden sidder i ansigtet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I dag vaccinerer man jo mod Mæslinger, Fåresyge og Røde hunde (MFR) så det er sjældent at børn får disse sygdomme - men man skal naturligvis kende til dem og til symptomerne.

Det er helt normalt at børn i forbindelse med en sygdomsperiode ikke spiser eller drikker særlig meget. Især væskeindtaget er dog vigtigt og derfor er det fint at du har bibeholdt flaskerne med mælk. Derudover tænker jeg at du må nøde hende lidt, give hende noget af det du ved hun godt kan lide, forsøge med lidt frugt, lidt yoghurt, lave en smoothie, en milkshake eller lignende så hun stille og roligt begynder at spise mad igen.

Hvis din datter fortsat har feber eller udslæt, så skal du til lægen med hende. Så lyder det umiddelbart ikke som 3-dages feber, men så har hun fået noget andet, som hun skal behandles for. Rigtig god bedring - og rigtig god hjemrejse:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor