Svar: Udslæt - 11 mdr.
13. marts 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Jeanette
Da din datter har haft lidt temperaturforhøjelse, så tyder det jo umiddelbart på en virus og ikke på at allergi. Du fortæller også at der ikke er allergi i familien, I har ingen husdyr osv. så risikoen for allergi er naturligvis fortsat til stede, men er dog mindre end den kunne være... hvis det skulle være noget allergisk, så kunne du overveje om du har skiftet vaskpulver, skyllemiddel eller andet - det kunne forklare udslættet i nakken, underarmene og på maven og ryggen...
Men ellers lyder det som sagt som en virus og der findes mange forskellige vira, der kan give børn udslæt. Det er ikke usædvanligt at det starter med lidt feber, lidt forkølelse eller almindelig utilpashed og så kommer udslættet efterfølgende. Der kan også sagtens være udslæt efter at feberen er faldet.
Herfra hvor jeg sidder kan jeg desværre ikke give dig nogen diagnose, hverken omkring allergi eller sygdom/virus. Det er lægens opgave. Hvis det fortsætter og bliver værre, så må du bed om en ny tid evt. få en henvisning til en hudlæge så I kan finde ud af hvad det drejer sig om.
Mange af de infektioner børn får, viser sig ved feber og udslæt. De mest almindelige ting som giver udslæt er skoldkopper, skarlagensfeber, tredags-feber og lussingesyge. Så er der naturligvis også meningitis, af de meget alvorlige sygdomme. Et barn med meningitis vil have udslæt i huden, små røde prikker, som ikke forsvinder, når man trykker på huden med en finger. Barnet vil også være alment dårligt, vil ikke lege, ligger bare stille, har feber, ondt i kroppen osv.
Derudover findes naturligvis også børneeksem, som reaktion på evt. allergi og barnet kan også få udslæt på grund af overfølsomhed for mad, medicin eller måske insektbid. Som regel vil denne form for udslæt dog klø. Og det lyder ikke sådan hos jer.
Jeg håber du hermed er blevet lidt klogere. Rigtig god bedring med hende og god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske