Svar: Udslæt - 7 mdr.
6. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Det lyder faktisk som børneeksem din datter har fået. Det vil hos små børn ofte starte som pletter og vil ofte sidde i ansigtet eller på kroppen eller arme og ben. Det er først når barnet bliver ældre, at det sidder i albue- og knæbøjninger.
Børneeksem er arveligt, så måske du selv eller din mand har haft problemer med tør hud på et tidspunkt. Barnet vil mangle de naturlige fedtstoffer i huden, som vi andre har og det betyder at huden meget hurtigt tørrer ud og bliver ru. Pletterne klør og når barnet kradser eller klør sig, så vil huden blive fortykket og med furer og nogle gange vil der opstå infektion i huden, så det væsker og måske danner lidt gullige sårskorper.
Det er meget forskelligt, hvor meget man har det. Nogle børn har få pletter, andre børn er hårdt angrebet med eksem over det meste af kroppen. Halvdelen af de børn som udvikler børneeksem får det inden de er blevet et år. Det er også en af grundende til at jeg tænker det er det, der er tale om hos jer.
Det bedste du kan gøre er at sørge for at tilføre din datters hud fedtstof, derfor skal hun smøres med en god creme, - gerne et par gange dagligt.
Du skal vælge en fed creme fordi det netop er fedtstof huden mangler. Derfor skal du gå uden om det der hedder lotion, som er for vandholdigt og derfor fordamper for hurtigt.
Du skal vælge en creme som ikke indeholder parfume, fordi det vil irritere huden ekstra meget og samtidig skal du også vælge en creme uden parabener, som kan virke hormon forstyrrende.
Det kan også være en god idé at undgå creme med carbamid, da nogle oplever at det irriterer og svier på den følsomme hud.
Når du bader hende, så kan du bruge lidt olie i badevandet, da det også tilfører ekstra fedtstof. Andre gange er det bedre at bruge helt rent vand, eller bruge en flydende uparfumeret sæbe, så huden efter badet bedre kan ånde. Det er lidt forskelligt, hvad familierne synes virker bedst.
Vær opmærksom på at du ikke skal putte din datter under en varm dyne efter bad, da det vil få eksemen til at klø mere. Derfor er det godt at huden har mulighed for at få lidt luft efter badet. Vær også opmærksom på at uldundertøj kan genere huden og få eksemen til at klø mere, undertøj i bomuld kan være bedre til børn med eksem.
Hvis det tiltager eller din datter virker meget generet af det, så vil det være rigtig godt, at få en tid hos lægen. Her vil du kunne få en recept på noget steroidcreme, som du skal smøre med. Dette bruges som behandling når eksemen er i udbrud, imellem behandlingerne kan du så smøre med den almindelige creme. På sigt vil det også være relevant at drøfte med lægen, hvad årsagen til børneeksemen kan være, om der er noget i jeres omgivelser, som jeres datter reagerer allergisk på... Det kan være alt lige fra fødevarer, husdyr, vaskepulver osv.
Håber ovenstående hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske