Svar: Små ryk, kramper?

17. december 2007

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Trut

Jeg kan godt forstå du er bekymret og jeg synes også at en mors bekymring altid skal tages alvorlig. Derfor synes jeg det bedste du kan gøre, er at filme de ryk, du ser din datter har - optag det på video, på din telefon, jeres kamera - hvad mulighed du nu har og så vis det til din læge.

Det er altid lettere at forklare og diagnosticere, når man kan se hvad det er, så derfor skal du filme det.

Det at det forekommer, når din datter sover og måden du beskriver hende på, så lyder det umiddelbart som om at det kan være helt almindelige bevægelser som børn har, når de drømmer. Så kan man så spørge - hvad har hun dog at drømme om? Men hun oplever rigtig meget, får mange stimuli som skal bearbejdes og derfor drømmer hun:o) Det kan som jeres sundhedsplejerske har sagt, således godt være helt ufarligt. Jeg synes som sagt dog at tvivlen skal komme jer til gode og lægen skal vurdere det. Gerne inden jul, så I kan få ...

Annonce

... nogle rolige juledag:o)

Man skal reagerer og være bekymret, hvis børn får anfald, hvor de har pludselige bevidsthedstab. Børn kan sagtens have rystelser i kroppen på grund af iver og at noget er vældig interessant, drømme osv. men hvis de pludselig bliver fjerne og ligesom forsvinder væk, får trækninger i ansigtet, pludselig begynder at bevæge deres ene arm eller ben på en mærkelig gentagende måde, får kramper i hele kroppen hvor de starter med at strække deres ben og bøje deres arme og så efter nogle sekunder går over til at have kraftige rykvise bevægelser i arme og ben, så skal man reagere. Så er der tale om rigtige kramper.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg håber ikke at jeg har gjort dig unødigt nervøs, men at du er blevet lidt mere rolig og også lidt klogere:o) Og så ring til lægen, lad være med at tro du er hysterisk - det er bedre at undersøge en gang for meget:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat med jeres lille pige og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg