Svar: Puls hos børn
18. november 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Du bør måle pulsen over et helt minut og som du skriver måle pulsen, når din datter har ligget ned og slappet af, så det er en hvilepuls du måler.
Hos børn vil det være sådan at nyfødte har en puls på mellem 120-135, børn på 1 år har en puls på ca 120, børn på 5 år ligger omkring 90 og børn på 12 år ligger omkring 70.
Ud over at måle hvor hurtigt pulsen slår skal du naturligvis også lægge mærke til, om pulsen er uregelmæssig, altså om pulsen kommer i regelmæssige slag. Nogle gange kan man godt mærke at pulsen ligesom springer et slag over og det kan være normalt, men da der er tale om et barn, så synes jeg du skal drøfte det med lægen, hvis du oplever dette ske.
Nu ved jeg ikke, hvad det er for medicin din datter får og om du i den forbindelse bør holde øje med andre ting, men jeg håber at ovenstående hjælper dig videre:o)
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske