Svar: Betændt finger
29. juni 2007
Alder:
19 mdr.
Hej Camilla
Børn får let en betændt neglerod eller får små sår på hænder og fødder, når de f.eks. når alderen hvor de begynder at kravle mere omkring.
Det bedste du kan gøre er at komme fingeren i sæbevand – og når det er et barn så er det ofte bedst at give dem et bad, da det er lettere at holde fingeren under vand i et bad end det er at få Benjamin til at sidde med den i en kop :o) Man kan jo så diskutere det hensigtsmæssigt i at have et sår i en balje og bakteriernes frie tilgængelighed i vandet, så man må opveje lidt for og imod.
I gamle dage anbefalede man sæbespåner eller brun sæbe – det skal du ikke bruge. Det lægger en hinde i såret, som faktisk giver grobund for bakterier, så hvis man bruger dette så skal man være helt sikker på at kunne skylle sæben ud bagefter. Jeg vil i stedet foreslå dig at købe noget Lactasyd flydende uparfumeret sæbe eller bruge Vivag eller lignende intimsæbe, der sker ikke spor ved at bruge dette i badevandet, hvis du forsøger dig med denne løsning. PH-værdien i disse sæber er god, når man taler sårheling.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske