Svar: Afføringsproblemer eller hirschsprungs syndrom?
12. november 2003
Alder:
5 mdr.
Mange børn har problemer med mave-tarm funktionen, når de er små og det at der kan gå lang tid imellem afføringerne hos børn, der bliver ammet er også normalt. Det er derfor altid svært at skulle afdække, hvorvidt der er tale om et normalt forløb eller noget der skal undersøges nærmere.
Jeg har dog den holdning, at man altid skal lytte til forældrenes bekymring, da det jo er forældrene der kender deres barn bedst. Jeg synes derfor det vil være helt relevant at du tager kontakt til egen læge og får vendt forløbet med ham/hende.
Hirschsprungs syndrom eller morbus hirschsprung (megacolon cogenitum) som det også hedder, er en medfødt tarmsygdom, hvor afføringen i en del af tarmen har svært ved at passere på grund af mangel på nerveceller. Symptomerne vil være udspilet mave på grund af forstoppelse og dertil hørende mavesmerter. Sygdommen er sjælden og rammer hyppigst drengebørn.
Sygdommen er generelt ufarlig men kan i sjældne tilfælde udvikle sig til tarmslyn, som skal behandles akut! Hvis barnet bliver dårlig på den måde at der er opkastning og barnet ikke prutter og er forstoppet så er det meget vigtigt at søge læge med det samme.
Det vil være hensigtsmæssigt at du giver din datter laktulose og/eller laksoberaldråber. Laktulose giver du 1 ml pr. kg x 1 dgl rundet op. Hvis det bliver en stor mængde kan du dele det og give det x 2 dgl. Laksoberaldråber giver du ½ dråbe pr. kg rundet op. Efter min mening kan du godt give sveskemos, øllebrød (fra 6 mdr) og lignende, som er godt til at holde mave-tarm funktionen igang.
Som nævnt i begyndelsen af mit svar, synes jeg at du skal tage kontakt til din egen læge. Ved mistanke om Hirschsprungs syndrom vil du få en henvisning til sygehuset, hvor de ved en evt. kontrast undersøgelse, røntgen og vævprøver vil kunne konstatere om der er tale om Hirschsprung. Hvis det er tilfældet vil man sandsynligvis operere, men det er en lægelig vurdering.
Jeg ønsker jer rigtig meget held og lykke frem over.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske