Svar: Afføringsproblemer eller hirschsprungs syndrom?

12. november 2003

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Mange børn har problemer med mave-tarm funktionen, når de er små og det at der kan gå lang tid imellem afføringerne hos børn, der bliver ammet er også normalt. Det er derfor altid svært at skulle afdække, hvorvidt der er tale om et normalt forløb eller noget der skal undersøges nærmere.

Jeg har dog den holdning, at man altid skal lytte til forældrenes bekymring, da det jo er forældrene der kender deres barn bedst. Jeg synes derfor det vil være helt relevant at du tager kontakt til egen læge og får vendt forløbet med ham/hende.

Hirschsprungs syndrom eller morbus hirschsprung (megacolon cogenitum) som det også hedder, er en medfødt tarmsygdom, hvor afføringen i en del af tarmen har svært ved at passere på grund af mangel på nerveceller. Symptomerne vil være udspilet mave på grund af forstoppelse og dertil hørende mavesmerter. Sygdommen er sjælden og rammer hyppigst drengebørn.

Sygdommen er generelt ufarlig men kan i sjældne tilfælde udvikle sig til tarmslyn, som skal ...

Annonce

... behandles akut! Hvis barnet bliver dårlig på den måde at der er opkastning og barnet ikke prutter og er forstoppet så er det meget vigtigt at søge læge med det samme.

Det vil være hensigtsmæssigt at du giver din datter laktulose og/eller laksoberaldråber. Laktulose giver du 1 ml pr. kg x 1 dgl rundet op. Hvis det bliver en stor mængde kan du dele det og give det x 2 dgl. Laksoberaldråber giver du ½ dråbe pr. kg rundet op. Efter min mening kan du godt give sveskemos, øllebrød (fra 6 mdr) og lignende, som er godt til at holde mave-tarm funktionen igang.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Som nævnt i begyndelsen af mit svar, synes jeg at du skal tage kontakt til din egen læge. Ved mistanke om Hirschsprungs syndrom vil du få en henvisning til sygehuset, hvor de ved en evt. kontrast undersøgelse, røntgen og vævprøver vil kunne konstatere om der er tale om Hirschsprung. Hvis det er tilfældet vil man sandsynligvis operere, men det er en lægelig vurdering.

Jeg ønsker jer rigtig meget held og lykke frem over.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far