Svar: Amning og refluks
28. december 2017
Alder:
1 mdr.
Kære Mor til tre
Tak for dit brev og stort tillykke med jeres lille pige :)
Det lyder som om, at jeres datter har refluks - det man kalder silent refluks. Det netop kendetegnet ved, at hun ikke gylper, men at hun synker og synker og derudover har flere symptomer på refluks - f.eks. at hun er svær at lægge til at sove, at hun helst vil være opret på din arm eller sidde i viklen, at hun dier meget ved brystet, fordi mælken umiddelbart hjælper på hendes tilbageløb, lige når hun ammes, men efterfølgende giver det så problemer, fordi det så igen står og kører op og ned i spiserøret...
Silent refluks kan være svært at opdage, fordi der ikke kommer noget gylp, men det betyder ikke, at hun ikke kan være voldsomt generet. Faktisk kan nogle børn være mere generet af silent refluks, fordi der hele tiden står og kører syre i spiserøret, og det gør ondt - både når det kommer op, og når det kører ned igen... :( Man kan sige, at hun på den måde faktisk kan være dobbelt påvirket...
I gør allerede rigtig meget og det skal I naturligvis fortsætte med. Du fortæller også, at storebror havde det samme og blev henvist til børneafdelingen - så I kender turen og du ved derfor også, at tiden arbejder for jer. Når det er sagt, så er det naturligvis rigtig godt, hvis I kan forsøge at komme igennem denne urolige periode så godt som muligt for jer alle sammen.
Det lyder som om, at I har et fint samarbejde med lægen og jeg kan godt forstå hans bevæggrunde for at se tiden lidt an. Men når det er sagt, så synes jeg dog godt I kan forsøge at behandle jeres datter medicinsk, for at se om det kan hjælpe hende og dermed jer. Man behandler ofte med Nexium. Det virker ved at nedsætte produktionen af mavesyre og ofte siger man, at man skal behandle i 4 uger før man kan vurdere om der er effekt. Nexium er på recept og ordineres af lægen.
Det håndkøbspræparat du taler om er sandsynligvis Gaviscon. Det virker ved at danne noget skum, som lægger sig over maveindholdet og dermed hæmmer tilbageløb til spiserøret. Det har nogle børn glæde af - men jeg synes ikke at I skal begynde at give jeres datter dette uden at tale med lægen omkring det. Når hun ikke er ældre, så skal man passe meget på at give hende noget som ikke er lægeordineret. Lægen bør hele tiden være med på sidelinjen :)
Med hensyn til børneafdelingen, så er der lidt forskel på, hvad man gør alt efter hvor barnet indlægges.... Der er så vidt jeg ved ikke helt ensartede regler for undersøgelse og behandling af refluks. Nogle steder vil man undersøge surhedsgraden af den gylp barnet har, og man måler også nogle gange surhedsgraden i maven, ser på maveindeholdet osv. Hvis barnet ikke gylper kan man føre en sonde ned og tage en prøve at maveindeholdet og på den måde måle surhedsgraden. Andre steder siger man "vi prøver medicinsk behandling i en periode, - har det god effekt, så er det godt, har det ingen effekt, så er der ikke refluks og behandlingen kan stoppes".
Man skal naturligvis altid sikre sig, at barnet ikke fejler noget, som kan give barnet refluks, ligesom man hele tiden skal se at barnet trives, tager på, vokser og udvikler sig som man vil forvente. Hvis barnet trives, så gør man normalt ikke noget ved det - men begynder barnets vægt at blive påvirket, så er det vigtigt at udrede og behandle. Derfor er det godt, at I fortsat holder øje med jeres lille datter :)
Vil hun tage imod en sut? Nogle gange kan det hjælpe, hvis du efter amning kan tilbyde hende en sut. Det at sutte uden at få mælk med ned kan være med til at give lidt ro, samtidig med at det sætter gang i tarmperistaltikken, så mælken hjælpes videre igennem mave- og tarmsystem og dermed væk fra spiserøret.
Det er også rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise så lang tid fra et bryst som muligt. Jo længere tid hun spiser fra en side, jo mere "fløde" får hun ud og det ligger tungere i maven, så tilbageløbet nedsættes. Samtidig er det vigtigt for at sikre, at hun fortsat tager godt på. Det betyder, at hvis hun f.eks. kan spise 20 minutter, så er det bedre, at hun spiser 20 minutter fra et bryst end 10 minutter fra hvert bryst. Spiser hun kortvarigt fra begge bryster, så får hun mere af den vandholdige mælk...
Du fortæller, at hun spiser meget uroligt, og at det netop nogle gange hjælper at skifte bryst. Prøv at starte med at lægge hende til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn. Og når hun så slipper, virker irriteret, måske skal bøvse lidt osv. så tager du hende op, lader hende komme af med luften, får ro på hende igen, og så vender du hende om og lægger hende til i tvillingestilling - men ved samme bryst. På den måde kan du snyde hende til at tro, at hun er lagt til modsatte bryst og derved få hende til at die længere tid på samme bryst.
Vær opmærksom på om hun kan have for stramt/kort tungebånd. Det kan være forklaringen på, hvorfor du synes amningen er sværere denne gang, samtidig med at det kan gøre at hun "hopper af og på" brystet flere gange, fordi hun har svært ved at svøbe med sin tunge omkring brystet, ligesom det kan gøre, at hun sluger mere luft under amning og problemet med refluks dermed forstærkes....
Med hensyn til at tilbyde hende en flaske, så vil nogle børn have glæde af dette. Du kan vælge at malke ud og tilbyde hende din mælk i flaske - og så tilsætte Aprestagum/Johannesbrødkernemel, som er et fortykkelsesmiddel (kan købes på apoteket). Når mælken gøres tykkere vil den nogle gange bedre kunne blive i maven, og man kan håbe, at det også kan have lidt effekt i forhold til det tilbageløb, som jeres datter har.
Du kan også vælge at tilbyde hende en specialerstatning udviklet til børn med refluks. Den hedder Enfamil AR og skal købes hjem via England. Du kan følge dette link: https://www.chemistdirect.co.uk/enfamil-ar-powder-formula/pr d-3p9
Enfamil AR virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven. Og den kan på samme måde være med til at minimere tilbageløb af mælk i spiserøret og gylp.
Jo yngre barnet er, når man begynder at tilbyde flaske, jo større risiko er der for, at barnet vil foretrække flasken og på sigt afvise brystet. Du skal derfor være klar over, at det at tilbyde jeres datter en flaske, også selvom det "kun" er sen aften, på sigt godt kan betyde at amningen stopper og hun går over til fuldt at få flaske i stedet. Men det er for nogen også en god beslutning og det rigtige valg :)
Så.. jeg tænker, at I bør tale med jeres læge om, hvorvidt I skal prøve medicinsk behandling i en periode, for at se om det vil have effekt og hjælpe jeres datter og jer - og hvad I så i givet fald skal forsøge jer med.
Det vil være rigtig godt, at du fortsat ammer hende, og at du her forsøger at lade hende spise så lang tid som muligt fra et bryst af gangen. Ligesom du skal sikre, at hendes tungebånd ikke giver jer problemer.
Bibehold endelig alt det gode I allerede gør, så hun sover eleveret, I bruger viklen til hende osv. Det lyder så fint alt det I forsøger :) Hvis det er en strækvikle du bruger, så må hun sidde i den så længe det virker behageligt for både hende og dig - hvis hun sidder rigtigt. Hun skal sidde mave mod mave og have numsen ca. ud for din navle. Hun skal sidde så højt, at du kan nå at bøje dit ansigt og kysse hendes hoved :) Hendes hoved skal støttes af stoffet og hendes vejrtrækning skal være ubesværet, du må ikke høre, at hun snorker. Hendes hage må ikke være presset nedad. Viklen skal støtte godt omkring hendes krop, numse, lår osv. Og hun skal også sidde rimeligt stramt, så hun er godt støtte, og så du har en god bærekomfort...
Prøv evt. at introducere en sut, så du afslutter hver amning med en sut i munden, som måske kan være med til at give lidt ro. Prøv jer frem med lidt forskellige modeller til I finder en, som hun måske virker til at synes om :)
Og så kan I godt overveje, om det vil være en hjælp med en flaske hos jer, fordi du har mulighed for så at tilbyde hende "tykkere mælk" og fordi far så kan tage lidt over, så I alle kommer bedst muligt igennem denne periode. Du skal dog være klar over, at antallet af flasker måske øges og antallet af amninger sættes ned, så amningen på et tidspunkt stopper, og det skal du naturligvis være parat til. Samtidig kan jeg ikke love dig, at hendes refluksproblemer bliver mindre med flaske, for børn som får flaske kan også nogle gange få tendens til at overspise, og derfor gylpe mere... Der er fordele og ulemper ved alt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Derudover vil jeg anbefale dig 3 af mine bøger "Helens bog om amning og flaske", "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om gråd og trøst".
Rigtig glædelig jul og godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske