Svar: Skoldkopper og spredning
13. december 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er synd, at jeres dreng skal have skoldkopper, men det er en helt almindelig børnesygdom, der forekommer overalt i verden og man antager af 98 % af os voksne har haft skoldkopper som børn.
Skoldskopper starter som hos jer ofte med feber og påvirket almentilstand, og derefter kommer så blærer i ansigtet og på kroppen. Nogle børn har kun ganske få blærer, andre børn er fyldt med blærer og kan have flere hundrede blærer der sidder ganske tæt... Efter ca 5 dage, så begynder der at komme skorpe på blærerne - og der vil kunne komme nye blærer til så i en periode vil barnet have friske våde blærer og blærer med skorper på som er ved at tørre ind. Skorperne falder ofte af efter 1-2 uger.
Skoldkoppevirus smitter meget og smitte sker via luften - virus udskilles f.eks. via nys og hoste - og smitte sker også via blærerne. Jeg har ikke kunne finde noget belæg for at fraråde børn med skoldkopper et bad. Jeg kan dog forestille mig at vandet kan blødgøre skorperne og måske være medvirkende til at de så efterfølgende klør mere. Men jeg tænker ikke, at de smitter mere... Og derfor må din dreng gerne få et bad, hvis han har lyst og overskud til det. Det er altså en indviduel vurdering, hvad du tænker vil gøre ham godt :)
Der kan gå 2 uger fra barnet er smittet og til sygdommen bryder ud, og et barn med skoldkopper smitter derfor andre børn flere dage før det selv bliver syg - og barnet smitter indtil sidste blære er tørret ind. På grund af smitterisikoen vil det derfor ofte være sådan, at flere børn i samme institution bliver smittet, og det kan være umuligt at undgå. Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at børn ikke kommer i institution før den sidste skorpe er tørret ind og når der ikke har været nye blærefrembrud i to dage.
Skoldkopper er ofte en mild sygdom og det kræver normalt ikke nogen behandling. Det er derfor ikke sikkert, at jeres dreng får brug for Panodil Junior, men hvis du oplever, at han får smerter, så kan du godt vælge at give ham Panodil Junior. Til så lille et barn vil man give det som en stikpille i endetarmen.
Panodil Junior virker både smertestillende og febernedsættende, og hvis han ikke får det bedre inden for tre dage, så synes jeg du skal kontakte lægen. Han bør altså ikke få det i mere end 3 dage, uden at du aftaler det med lægen. Panodil Junior kan købes på apoteket uden recept. Det er også meget vigtigt, at du ikke overskrider den anbefalede dosis, da overdosering kan give livstruende forgiftning.
Dosis afhænger af din drengs vægt. Et barn på 10 kg må maks. få 500 mg i døgnet, det vil sige at du kan give ham 1 suppositoriet (stikpille) på 125 mg højst 4 gange dagligt. Vær her opmærksom på at stikpiller fås i forskellige styrker, så de skal være på 125 mg.
For at undgå at han kradser i blærerne, så er det rigtig fint, at du har klippet hans negle. Det kan også hjælpe med kolde omslag og sørge for, at der er køligt i rummet, hvor han sover. Du kan også købe et kølende liniment som kan smøres på. F.eks. Zink Liniment fra Medic eller A-derma Cytelium Spray - du kan spørge på apoteket, hvad de vil foreslå dig:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - og rigtig god bedring med ham :)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske