Svar: Navlebrok - 8 mdr.

15. august 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Navlebrok ses hyppigt hos små børn. Det skyldes en svaghed i muskulaturen og bindevævet omkring navlen, og det gør, at tarmen kan presses ud igennem bugvæggen.

Hos børn vil det ofte være 2-3 cm i diameter, og det forsvinder ofte af sig selv. Men du skal naturligvis holde øje med det, for det er vigtigt, at det lukker sig, og det er vigtigt, at tarmen ikke bliver klemt af. Man kalder det for et indeklemt brok.

Du skriver "en anelse brok", og det lyder derfor som om, at det ikke er ret stort og ofte ikke kommer ud.. Men hvis du ofte ser en udposning, så vil jeg anbefale, at du jævnligt forsøger at trykke brokket ind. Det gør ikke noget, at det springer frem igen, men i takt med at hullet i bugvæggen ...

Annonce

... lukker sig, vil tarmen naturligt bedre blive på plads, og hullet vil normalt lukke sig helt. Hos de fleste børn lukker det sig indenfor det første år, men hos nogle børn går der flere år, før det er lukket helt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Når jeres dreng græder, eller f.eks. bevæger sig på puslebordet, så hans bugvæg bevæger sig, så vil brokket kunne være tydeligere, og når han ligger stille og afslappet, så vil det ofte være mindre tydeligt. Så længe hans udposning/brok er blød og ikke gør ondt, så er det fint, så ser I tiden an. Men hvis han begynder at virke til at have ondt, hvis brokket er ømt, når I rører ved det, eller hvis brokket bliver hårdt, så skal I kontakte jeres læge med det samme.

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder