Svar: Opstød og gylp
25. juli 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Simone
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig - både omkring nedtrapning af flaske og omkring opstød og gylp.
Det er meget fint, at jeres datter nu får 2 flasker i døgnet. Og det anbefales faktisk, at du bibeholder disse indtil hun er 12 måneder gammel. Du bør derfor ikke fjerne flasken før middagsluren, før hun bliver 1 år, og der er ikke noget problem i, at de i vuggestuen tilbyder hende flaske, før hun skal sove middagslur. Hvis hun er vant til at få dette, så vil det gøre det lettere for personalet at putte hende, og hun vil være langt mere tryg ved sin putning, fordi det foregår mere eller mindre, som det plejer at gøre :)
Når hun bliver 1 år, vil det være fint at I så trapper ud af flasken før middagsluren og det gøres ikke ved at fortynde mælken mere og mere, men derimod ved at skære ned i mælkemængde, så hun får mindre og mindre af gangen. Til sidst kan hun så gå over til at få lidt mælk af en kop og derefter gå over til at få lidt vand eller helt undvære noget at drikke, før hun puttes.
Og flasken før putning om aftenen trappes efterfølgende også gradvist ud - samme måde - give hende mindre og mindre mme i flasken, så hun til sidst lærer at undvære helt. Og i stedet måske en overgang tilbyde lidt mælk af en kop og derefter vand. Samtidig vil det være rigtig godt, at du introducere et andet putteritual - putteklud, bamse, slaskedukke, godnatsang, godnathistorie osv. Hvad der nu kan passe hende og passe jer :)
Jeg tror der har været noget "auto-korrektur" inde over, da du har sendt brevet og jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der skulle stå, men du spørger om du skal "indsætte eftermiddagskaffe i stedet for flasken" ... :) Måske skal der stå mellemmåltid...
Flasken bør ligge før middagsluren, og derudover vil det være godt, hvis hun får et eftermiddagsmåltid om eftermiddagen, når hun vågner af sin middagslur. Det vil ofte være 1/2 bolle med lidt smør, ost, frisk frugt og frugtmos.
Også om aftenen, som en fast del af hendes putteritual, vil det være godt at indføre en godnatgrød. Det kan hjælpe til at give lidt ekstra mæthed til natten og dermed gøre, at hun bedre kan sove igennem og undvære flaske om natten. Det er som sagt rigtig flot, at hun kan nøjes med en flaske om aftenen - mange børn har lettere ved at undvære flasken helt om dagen og får så de to flasker aften og sen aften. Men nogle børn gør som jeres datter og det er super dejligt :)
Med hensyn til opstød og gylp, så lyder det som om, at jeres datter her refluks - det er når noget af maveindholdet (mælk og mavesyre) glider tilbage gennem spiserøret og op i munden.
Som udgangspunkt er det helt normalt, at små børn gylper. Det betragtes som noget naturligt. Men hvis barnet fortsætter med at gylpe eller kaste madnop, når det begynder med fast føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen, så bør barnet udredes. Et ledsage symptom kan f.eks. være at barnet taber sig eller har for sparsom vægtøgning, det kan også være smerter - at barnet græder og man kan se at barnet har ondt, eller det kan være at barnet får afbrudt sin søvn og måske vågner konsekvent efter 20-30 minutters søvn og græder - fordi mavesyre og mælk står og kører i spiserøret og generer.
Jeres datter sover umiddelbart uden problemer, hun vokser som hun skal og det lyder ikke som om, at hun gylper på en måde, der giver hende problemer umiddelbart. Jeg ved fra dine tidligere breve, at hun havde problemer med forstoppelse, da hun var lille og I skal naturligvis sikre jer, at hendes mave fungerer. Hvis der er "stop" i mave og tarm, så vil sandsynligheden for at hun gylper være større.
Børn med refluks kan godt få et negativt forhold til mad. Og det skal I naturligvis også holde øje med - det lyder dog ikke som om, at hun oplever det generende at spise, og jeg læser heller ikke jeres beskrivelse som om at hendes opstød generer hende. Udfordringen er, at hendes mavesæk kan klare det syreholdige indhold, men det er hendes spiserør ikke, så hvis hun flere gange dagligt gylper eller har opstød, der står og kører op og ned i spiserøret, så vil syren påvirke hendes slimhinde i spiserøret, og det gør ondt.
Din mand har naturligvis ret i, at når hun ligger på maven, så vil hendes tendens til opstød og gylp være større... men jeg synes faktisk stadig, at det vil være en god idé, at I lige vender situationen med jeres læge. Man kan godt vælge at behandle hende medicinsk, for at se om det vil gøre en forskel. Normalt anbefaler man, at børn der stadig gylper i 1 års alderen bliver udredt og så gammel er jeres datter naturligt ikke endnu, men hun har trods alt en del opstød dagligt, og jeg synes det er relevant at drøfte det med lægen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske