Svar: Hovedomfang for lille

30. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og også svare, når du spørger.. men pas nu på ikke at læse for meget på nettet og blive unødigt urolig!

Babyer får målt hovedomfang, når de bliver født og derefter jævnligt de næste måneder frem. Det er primært for at sikre sig, at hovedet vokser som det skal. Ligesom barnet skal tage på i vægt og vokse i længden, så skal hovedet også gradvist blive større.

Det er vigtigt, at man måler hovedomfanget flere gange for at få en vurdering af, hvorvidt hovedet vokser som det skal - og det kan faktisk være svært at måle helt præcist, for det er svært at sætte målebåndet helt præcist hver gang... Faktisk kan målet af hovedomfanget lige efter fødslen også være lidt upålideligt, fordi barnets hoved ofte ændrer form efter fødslen. Derfor bør man egentlig gå ud fra det mål sundhedsplejersken eller lægen har lavet første gang efter man er kommet hjem fra fødegangen...

Og er man i tvivl, er det derfor godt at få det tjekket en ekstra gang, og jeg tænker, at det er derfor jeres sundhedsplejerske har sendt jer videre - og det er bedre at tjekke en gang for meget:)

Det betyder også, at forældre nogle gange bekymrer sig for meget - fordi der faktisk viser sig ikke at være nogen problemer... Et lille hoved kan ses hos helt raske børn, som blot ligner deres forældre eller bedsteforældre - nogle familier har små hoveder, andre har store hoveder...

Når det så er sagt, så er der også situationer, hvor hovedet ikke vokser helt, som det skal. Der findes flere årsager til, at babyers hoveder ikke vokser helt, som man vil forvente og derfor kan flere undersøgelser komme på tale, men det er mit indtryk, at noget af det, som man ofte vil undersøge først er, om kraniepladerne vokser for hurtigt sammen...

Kraniet er sammensat af plader, som kan forskubbe sig, flytte på sig. Det er ret smart under fødslen og samtidig gør det, at hjernen har plads til at vokse. Hvis kraniepladerne vokser sammen for hurtigt, så kan det gøre, at hjernen ikke har plads til at vokse som den skal. Dette hedder kraniosynostose.

De steder, ...

Annonce

... hvor kraniepladerne støder sammen, kaldes fontaneller og suturer. Den store bløde plet øverst på hovedet er f.eks. en fontanelle. Der sidder også en fontanelle længere tilbage på hovedet. Fontaneller og overgangen mellem de forskellige kranieplader (suturer) lukker sig på forskellige tidspunkter.

Nogle gange lukker den store fontanelle øverst på hovedet for tidligt. Og det kan sagtens være dette, som man vil holde øje med hos jer. Hvis jeres datters fontanelle begynder at lukke sig sammen, så er det vigtigt at skanne hendes hoved, for at se, om den bagerste fontanelle også er lukket, ligesom lægen kan tjekke, om der er andre steder på hendes hoved, som kan give sig, så hjernen stadig har plads til at vokse.

Hvis det viser sig, at hendes kranieplader vokser for hurtigt sammen, så vil man operere. Det vil sige, at man åbne hendes kranieknogler, så der bliver plads til, at hjernen kan vokse. Når man flytter kraniepladerne fra hinanden, så vil der blive dannet ny knoglemasse, og på den måde gør man kraniet større, så der netop bliver plads til hjernen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan sagtens være, at I får at vide, at der ikke er nogen problemer, og at du har været frygteligt nervøs uden nogen grund. Og det er rigtig hårdt at få at vide, at sundhedsplejersken og lægen er bekymret - det gør naturligt ikke din bekymring mindre! Hvis det viser sig, at jeres datters kranieplader vokser for hurtigt sammen, så er det naturligt meget skræmmende at tænke på, at hun så skal opereres - men det er vigtigt, at man opererer. Man gør det ikke uden grund, og det er en specialistopgave. Lægerne ved hvad de gør...

Såå... selvom det er rigtig hårdt, og du naturligt går og bekymrer dig, så prøv at tage det roligt. Hold fast i at hun trives, udvikler sig rigtig godt, snakker, pludrer osv. Sig til dig selv, at det er vigtigt at hun bliver tjekket, og at I så må tage en dag af gangen og se hvad undersøgelsen viser... Og så vil jeg også lige sige, at hendes kranie jo er vokset ca 4.5 cm på 8 uger (fra 36-40.5 cm), og det synes jeg faktisk lyder okay...

Sender dig et stort knus med på vejen :) Og du må meget gerne melde tilbage, hvad undersøgelsen viser :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder