Svar: Svirp med hovedet

5. december 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ida

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at støtte din datters hoved, når du går rundt med hende. Spædbørns hoveder er meget store og vejer en del, og deres nakke- og halsmuskler er ikke stærke nok til, at de kan holde hovedet selv. Derfor vil de nogle gange pludselig løfte hovedet op, og hovedet vil falde bagover eller til siden - og her er det vigtigt, at vi lige støtter hovedet, indtil de selv kan holde det...:) Og alt det ved du jo godt. Det er derfor du får dårlig samvittighed, når det så pludselig sker alligevel...:)

Jeg tror ikke umiddelbart, at der er sket noget med din datters hoved. Det lyder som om, at du er blevet mere forskrækket, end hun har lidt skade... Der er naturligvis grænser for, hvor meget hun kan "svirpe" med hovedet, men lidt kan hun ...

Annonce

... godt tåle :) Og det vigtigste lige nu er at observere hende - og hun lyder til at have det helt fint. Hun spiser fint, græder ikke mere end hun plejer, sover som hun plejer og virker upåvirket.

Hvis hun virker til at få ondt, holder op med at ville spise, måske virker forkvalmet, græder mere end hun plejer, hvis du kan se, at det gør ondt på hende, hvis du trykker let på halssenerne og i nakken, der hvor hun måske har "forstrakt en sene" eller lignende, så bør du få lægen til at se på hende. Men hvis hun er helt upåvirket, så er det okay at se tiden an :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sørg for fortsat at lægge hende på maven dagligt. Det er netop i maveliggende stilling, at hun får styrke i nakke, skuldre, ryg og hals til stille og roligt at kunne holde hovedet selv :)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to