Svar: Svirp med hovedet
5. december 2016
Alder:
2 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at støtte din datters hoved, når du går rundt med hende. Spædbørns hoveder er meget store og vejer en del, og deres nakke- og halsmuskler er ikke stærke nok til, at de kan holde hovedet selv. Derfor vil de nogle gange pludselig løfte hovedet op, og hovedet vil falde bagover eller til siden - og her er det vigtigt, at vi lige støtter hovedet, indtil de selv kan holde det...:) Og alt det ved du jo godt. Det er derfor du får dårlig samvittighed, når det så pludselig sker alligevel...:)
Jeg tror ikke umiddelbart, at der er sket noget med din datters hoved. Det lyder som om, at du er blevet mere forskrækket, end hun har lidt skade... Der er naturligvis grænser for, hvor meget hun kan "svirpe" med hovedet, men lidt kan hun godt tåle :) Og det vigtigste lige nu er at observere hende - og hun lyder til at have det helt fint. Hun spiser fint, græder ikke mere end hun plejer, sover som hun plejer og virker upåvirket.
Hvis hun virker til at få ondt, holder op med at ville spise, måske virker forkvalmet, græder mere end hun plejer, hvis du kan se, at det gør ondt på hende, hvis du trykker let på halssenerne og i nakken, der hvor hun måske har "forstrakt en sene" eller lignende, så bør du få lægen til at se på hende. Men hvis hun er helt upåvirket, så er det okay at se tiden an :)
Sørg for fortsat at lægge hende på maven dagligt. Det er netop i maveliggende stilling, at hun får styrke i nakke, skuldre, ryg og hals til stille og roligt at kunne holde hovedet selv :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske